AAA

POLITIKA | 20.09.2017 15:10

NUNS i NDNV: Vladino saopštenje jeftina manipulacija

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) ocenili su danas da je saopštenje Vlade Srbije povodom gašenja nedeljnika Vranjske i štrajka gladju vlasnika tog medija Vukašina Obradovića, jeftina manipulacija koja služi da se skrene pažnja sa "državne operacije ubijanja medija i medijskih sloboda" u Srbiji.

"U pitanju je jeftina manipulacija koja služi da se skrene pažnja sa državne operacije ubijanja medija i medijskih sloboda u Srbiji, koja preti da celu medijsku scenu pretvori u Pink i Informer", navela su udruženja u zajedničkom saopštenju.

Po NUNS-u i NDNV-u, Vlada nije odgovorila niti na jedno od gorućih pitanja i problema u medijskoj sferi koje novinarska i medijska udruženja dugo već postavljaju i javno označavaju, a koji za posledicu imaju, izmedju ostalog, i gašenje "Vranjskih".

Dodaje se da Vlada u saopštenju jasno pokazuje da novac gradjana kojim se interveniše u medijsku sferu shvata kao svoje vlasništvo i da ga troši shodno tome.

NUNS i NDNV su podsetili da je u pitanju novac poreskih obveznika i da njime, prema zakonu, ne bi trebalo da se finansiraju mediji nego javni interes u sferi javnog informisanja, a da o kvalitetu predloženih projekata treba da odlučuju nezavisne, stručne komisije.

"To što predstavnici vlasti ne shvataju smisao Zakona o javnom informisanju i medijima pokazuje ne samo ovo saopštenje nego i to što je vlast ovaj proces pretvorila u svojevrsnu karikaturu, odnosno u mehanizam za finansiranje režimskih medija koji igraju ulogu njene PR službe, a da članove komisija čine, u velikoj većini, nestručne i politički instruisane osobe koje samo izvršavaju prethodno donesene političke odluke", piše u saopštenju.

Podseća se da su na ovogodišnjem konkursu za javno informisanje u Vranju Vranjske i OK radio dobili minorna sredstva, koja su i odbili da prime, dok je "stručna komisija" novac dodelila medijima bliskim vlasti.  TV Vranjska plus je dobila više od 40 odsto ukupno opredeljenih sredstava, odnosno 6,3 miliona dinara. Ta televizija je osnovana pre nešto više od godinu dana, a vlasnica je bivša portparolka SNS-a u Vranju Mirjana Dodić.

NUNS i NDNV su dodali da stručna javnost već godinama upozorava da u procesu konkursnog sufinansiranja javnog interesa u medijima skoro da nema ništa osim problema koji za posledicu imaju da se najbolji predlozi projekata odbacuju, a finansiraju režimski i tek osnovani, takodje vlasti bliski mediji.

"Novac gradjana koju vlast troši na svoje samoreklamiranje kroz ovaj mehanizam meri se milijardama dinara. Samo u periodu od aprila 2015. do aprila 2016. godine, prema nalazima Medijske koalicije, država je potrošila više od dve milijarde dinara za medijske konkurse", navodi se u saopštenju.

Novinarska udruženja su dodala da vlast medijima koji joj nisu bliski onemogućava pristup sredstvima gradjana namenjenim javnom interesu i šalje sve moguće inspekcijske službe, a da "svoje medije" finansira i putem javnih nabavki, kao i preko javnih preduzeća.

Prema nedavno objavljenom istraživanju Transparentnosti Srbije, mnoga javna preduzeća sklapaju ugovore o saradnji sa medijima, a značajna sredstva se prelivaju iz javnih preduzeća i kroz ugovore o sponzorstvima.

Udruženja su dodala da dodatno zabrinjava to što mnoga javna preduzeća kriju podatke o finansiranju medija, navodeći da Vlada ne spominje ni tržište oglašivanja koje, takodje, kontroliše preko sebi bliskih marketinških kompanija.

"Vlast praktično reketira kompanije, terajući ih da novac za reklame troše u režimskim medijima. Vlast je proizvela takvu atmosferu da i mala lokalna privatna preduzeća odbijaju da se reklamiraju u 'nepodobnim medijima', jer mogu doživeti čitav niz neprijatnosti, kao što su recimo veoma frekventne posete inspekcija, ali i mnogobrojne druge probleme u poslovanju", naveli su NUNS i NDNV.

Prema njima, i serija presuda protiv nerežimskih medija predstavlja politički pritisak na medijske slobode, kao i odsustvo bilo kakvih sankcija za one koji novinare tih medija napadaju, prete im smrću i zastrašuju.

NUNS i NDNV su dodali i da je nerežimskim medijima otežan put do informacija, da im se zabranjuje prisustvo na konferencijama za novinare, da se u sferi pristupa informacijama od javnog značaja dešavaju mnogobrojni retrogradni postupci, da se režimski mediji finansiraju državnim novcem i preko povezanih firmi, da se režimski novinari zbrinjavaju i direktnim ugovorima sa državnim institucijama.

"Da ne spominjemo i nakaradnu privatizaciju medija, koje su pokupovali stranački tajkuni SNS-a ili evidentno kršenje brojnih zakona u slučaju Tanjug, koji se takodje finansira milionskim iznosima državnog novca", naveli su NUNS i NDNV i dodali da ni na jedno od takvih pitanja Vlada neće odgovoriti, upravo zato što je "ona generator svih nabrojanih problema".

KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.