AAA

EKONOMIJA | 26.09.2022 12:20 > 26.09 12:24

Nacionalni specijalitet Hrvatske, dalmatinska pršuta, proizvodi se i u Srbiji, na Zlatiboru (FOTO/VIDEO)


Mirko Berić je jedan od vlasnika firme "Aćim" koja se na Zlatiboru bavi proizvodnjom dalmatinskog pršuta, nacionalnog specijaliteta Hrvatske. Na Zlatibor, u Srbiju došao je 1991. godine iz Dalmacije, a prvih 960 komada pršute proizveo je 1996. godine.


Za proizvodnju pršuta na Zlatiboru opredelio se jer je znao da je ta planina suva, sa 1.000 metara nadmorske visine i posle Hvara, mesto sa najvećim brojem sunčanih dana u godini. Pršutu suši na vetru, a sam proces traje godinu dana. 
"Ovo nije roba široke potrošnje koja se može napraviti za sedam dana i izvesti. Mi smo toga svesni, tako da se ne zanosimo time. Mi smo dokazali da ova roba ima prolaz na svetskom i evropskom tržištu. Potvrda toga je Institut iz Kumbara, jer smo u njihovom nezvaničnom ocenjivanju dobili ocenu 4,2 za mladi pršut, 4,8 za stari prštu, a maksimalana ocena je 5. To znači da smo bili na zvaničnom ocenjivanju dobili bismo zlatnu medalju", istakao je Berić.

Berić je rekao da medalje nisu bitne, već kvalitet robe. Pršute se suše na vetru, a kada se dime, to se čini hladnim dimom koji se ne oseća prilikom konzumiranja proizvoda. Osim svinjskog buta i krupne morske soli, pršuta nema više ničega.

"Proces sušenja je minimum godinu dana. Ali radimo samo u zimskom periodu jer ovde nema klima uredjaja. Prirodna je temperatura. Tek za godinu dana može da sazri pršut težine oko 11 kilograma, sve preko toga se produžava. Najduže smo sušili dva komada, jedan pet godina, jedan šest godina", objasnio je Berić.

Meso se nabavlja iz Vojvodine, jer je pravilo da od momenta klanja do soljenja ne sme da prodje više od 40 sati. Berić kaže da osam stvari utiče na kvalitet pršuta:

"Hrana, vrsta svinje, starost svinje, klanje, odabir svinje, rashladjivanje i soljenje. Ako u jednom od ovih slučajeva promašite nemate proizvod", dodao je.

U periodu pre korone ovo domaćinstvo je primalo i do 1.000 gostiju godišnje iz Amerike, Engleske, Rusije, Danske, iz Kine...a dosta je i domaćih turista. Berić se nada da će njegovi naslednici povećavati proizvodnju na više od pet hiljada komada godišnje, ali da kvalitet mora biti uvek iznad kvantiteta.



Prilog Kineske medijske grupe (CMG)


KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.