AAA

EKONOMIJA | 28.11.2020 18:10 > 28.11 18:10

Virus skratio redove pred radnjama u SAD na Crni petak


Epidemija korona virusa smanjila je gužvu u tržnim centrima i redove pred prodavnicama širom SAD na "Crni petak", ali je porast kupovine putem interneta pružio nadu trgovcima posle višemesečnog pada prodaje i preduzećima koja idu ka bankrotu.

U uobičajena vremena, "Crni petak" nazvan po tome što knjigovodstvo tada iz "crvenog" minusa tokom godine, prelazi pred Božić u evidentiranje "crnim mastilom" što je znak dobiti, najprometniji je dan za kupovinu u godini, privlačeći milione željnih da počnu praznične dane.
Ali, ove godine nagli porast broja slučajeva zaraze korona virusom ugrožava ekonomski oporavak usporen još od iznenadnog pada na proleće.

Gužvi u prodavnicama dramatično je manje od kako su se kupci prebacili "na mrežu". Konzole za igre, posuđe, robotski usisivači, papuče i pidžame bili su popularni među kupcima koji ovu zimu provode po kućama.

Mnogi su i dalje željni da uđu u praznični duh i obraduju svoje najmilije posle teške godine. Tako je Erik Keli, vlasnik bokserske teretane, kampovao prvi put u životu ispred jedne prodavnice u Njujorku na "Crni petak", pokušavajući da za 13-godišnje sinove blizance jeftinije kupi "PlayStation 5" i time ih nagradi za istrajnost tokom nastave na daljinu zbog epidemije.

Svega nekoliko stotina kupaca čekalo je otvaranje tržnog cengtra "Mall of America" u Minesoti, koji obično privuče hiljade na "Crni petak". Taj tržni centar je razvukao ponude popusta na osam dana, a mnoge radnje iz tog centra nude kupcima prodaju preko interneta, i čak i iz automobila, na parkingu centra.

Samo je grupica kupaca došla u čuvenu njujoršku robnu kuću "Mejsis" sat posle otvaranja, gde se nudi 50 odsto popusta na tašne i 60 odsto na ženske i muške kapute. Zaposleni su vredno deznifikovali kvake i prozore na vratima i prebrojavali kupce s maskama da ih ne bi bilo više od 75 odsto kapaciteta te ogromne radnje, ali bilo ih je ni blizu toliko.

Američki Centri za kontrolu i prevenciju bolesti nazvali su kupovinu u prepunim prodavnicama tokom praznika, aktivnošću "većeg rizika" i kažu da bi ljudi trebalo da ograniče odlazak u bilo kakvu kupovinu.

Nacionalna maloprodajna federacija, najveća grupa trgovaca na malo, predvidela je da će posle teško provedene godine, kupci naći razloge za slavlje, te očekuje porast prodaje za novembar i decembar do pet odsto veći nego u isto doba 2019. godine. Do sada je prodaja tokom praznika prosečno rasla po 3,5 odsto tokom poslednjih pet godina.

Kupovina preko interneta je za Dan zahvalnosti koji je bio u četvrtak, postavila novi rekord pošto je dostigla 5,1 milijardu dolara, što je za čak 21,5 odsto više u odnosu na prošlu godinu, navodi "Adobe Analytics" koji meri prodaju 80 od 100 najboljih američkih internet prodavnica. Među najpopularnijim predmetima bile su Lego kocke, lutke Barbi i dečiji trotineti, prenosni računari HP i satovi Apple, navodi Adobe.

Skočila je i prodaja setova za šah, zbog ogromne popularnosti serije Netfliks "Queen's Gambit".

"Volmart" koji je svoju ponudu za "Crni petak" rasporedio na nekoliko vikenda, rekao je da su ove godine najpopularniji predmeti konzole za kompjuterske igre, bežične slušalice, kućni uređaji poput robotskog usisivača prašine.

Predviđa se da će "Crni petak" doneti 10 milijardi dolara internet-prodaje, što je rast od 39 odsto u odnosu na isti period prošle godine, navodi Adobe. "Sajber ponedeljak" iduće nedelje, koji je tek "u zaletu", već danas je najveći dan kupovine preko interneta sa 12,7 milijardi dolara prodaje, što je skok od 35 odsto.

Najveće prodavnice kao "Volmart" i "Target", kojima je bilo dozvoljeno da rade i tokom prolećnih zabrana, uživale su u daljem profitu od pojačavanja svojih onlajn usluga, kažu analitičari.

Ali, prodavnice koje su proglašene kao "ne-neophodne", bile su prisiljene da budu zatvorene, te se od tada bore da se oporave. Više od 40 lanaca takvih prodavnica prijavilo je bankrot.

"Da li će doći do porasta darivanja odeće za Biožić, ili obuće da bi se kupovinom te robe pomoglo nekom od specijalizovanih prodavaca, i da li oni imaju digitalno prisustvo da na internetu zaista privuku pažnju potrošača", pitala je Sonja Lapinski, generalna direktorka firme za organizaciju maloprodaje "AlikPartners". "To ćemo tek videti, ali mislim da će slika biti sumorna", dodala je ona.

Ove godine i ponuda robe je bila manja jer je zbog zatvaranja trgovina i proizvodnje na početku epidemije, već došlo do smanjenja zaliha. Rezultat je da za prošlogodišnjom sada zaostaje ponuda odeće, potrošačke elektronike, električnog i ručnog alata i opreme za kuću, kaže "Numerator", kompanija za istraživanje tržišta.

Erika Mendes se običnosvakog "Crnog petka" uputi u tržni centar da kupuje odeću "Zara", "H&M" ili "Forever 21". Ali ove godine ta studentkinja novinarstva iz Nju Džersija završila je kupovinu na internetu, na "Amazonu", gde je pazarila trenerku "Nike" s 25 odsto popusta, a patike iste firme s popustom od 20 odsto.

KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.