AAA

EKONOMIJA | 18.01.2022 14:30 > 18.01 15:13

Sinhua: Kako razvoj Kine podstiče globalni rast

  • Xinhua/Kaikeo Saiyasane
  • Xinhua/Wang Guansen
  • Xinhua/Huang Jingwen
  • Xinhua/Hu Chenhuan
  • Xinhua/Li Yan

Sa vozovima koji tutnje novim šinama, jedina zemlja bez izlaza na more u jugoistočnoj Aziji Laos, upravo je otključana i spremna da se transformiše u čvorište koje povezuje region koji se brzo razvija sa udaljenim tržištima u Evropi, piše danas kineska agencija Sinhua u tekstu o tome kako razvoj Kine pokreće globalni rast. Navodeći da, od kada je puštena u saobraćaj 3. decembra, železnica Kina-Laos postaje sve prometnija, Sinhua dodaje da putnici iz Laosa vikendom i praznicima čekaju u dugim redovima da kupe  veoma tražene vozne karte i da je za mesec dana preko granice kod grada Kunming na jugoistoku Kine prevezena roba vredna više od 100 miliona američkih dolara.

Povezanost je bitna za razvoj, posebno u eri globalizacije. To je najhitnija potreba za mnoge zemlje u razvoju i prioritet za ono što je nadaleko poznato kao "Sikonomija" (Xiconomics), filozofija kineskog predsednika Si Đinpinga o promovisanju kako domaćeg, tako i globalnog ekonomskog razvoja, navodi Sinhua.
Vođena "Sikonomijom" Kina poslednjih godina daje sve od sebe da pomogne u poboljšanju globalne povezanosti i promovisanju zajedničkog rasta, efikasno unapređujući globalizaciju u ono što se može nazvati "rast plus globalizacija" (growbalization).

Kineska agencija prenosi reči predsednika Laosa da je "zahvaljujući Inicijativi Pojas i put, pruga Laos-Kina završena i puštena u rad, a narod Laosa  konačno ostvario svoj san o železnici".

Svetska banka je procenila da bi železnica Kina-Laos mogla značajno da smanji cene kopnenog prevoza, za 40 do 50 odsto između Vijentijana i Kunminga i za 32 odsto između Kunminga i luke Laem Čabang na Tajlandu. Kako železnica povezuje Laos sa ogromnom mrežom Inicijative Pojas i put, uključujući ekspresnu železnicu Kina-Evropa, ukupan prihod u zemlji dugoročno bi mogao da se poveća do 21 odsto, navodi Sinhua.

Širom Evroazije, dodaje agencija, ekspresnom železnicom Kina-Evropa je do sada prevezena roba vredna više od 200 milijardi dolara, što je u velikoj meri doprinelo stabilnosti međunarodnih lanaca snabdevanja.

Kako navodi Sihnua, Kina je proteklih decenija imala koristi od globalizacije ali je i doprinela njenom razvoju. Bruto domaći proizvod Kine porastao je 8,1 odsto na godišnjem nivou u 2021. godini, što je dovelo do oporavka sveta od pandemije kovida-19.

Ekonomska globalizacija je trend vremena, podvukao je Si u ponedeljak, u važnom obraćanju na virtuelnoj sednici Svetskog ekonomskog foruma 2022, pozivajući na zajedničke napore da "ekonomska globalizacija bude otvorenija, inkluzivnija, uravnoteženija i korisna za sve" i da se u potpunosti oslobodi "vitalnost svetske ekonomije".

"Treba da odbacimo hladnoratovski mentalitet i da tražimo miran suživot i ishode koji su dobitni za sve", rekao je kineski predsednik, ističući da "konfrontacija ne rešava probleme, već samo izaziva katastrofalne posledice".

Agencija podseća da to nije prvi put da kineski predsednik izlaže svoju viziju globalizacije i dodaje da je Si  pre pet godina izrazio spremnost Kine da svoja razvojna dostignuća podeli sa svetom.

"Razvoj Kine je prilika za svet", rekao je Si u uvodnom govoru na godišnjem sastanku Svetskog ekonomskog foruma 2017. "Raširićemo ruke za ljude iz drugih zemalja i poželeti im dobrodošlicu u ekspresni voz razvoja Kine", dodao je tada.

Kako navodi Sinhua,  razvoj Kine i saradnja sa drugim zemljama promenili su životnu putanju brojnih ljudi širom sveta. U Africi, Kina je pomogla Keniji da izgradi prvu železnicu od sticanja nezavisnosti, koja povezuje njena dva najveća grada – Najrobi i Mombasu – i omogućava ljudima da rade u okolnim  gradovima i mestima i pridruže se svojim porodicama u roku od nekoliko sati.

Mladi Pakistanac Mohamad Nauman doneo je odluku o karijeri pre sedam godina kada su Kina i Pakistan odlučili da izgrade prvi pakistanski metro sistem. Postao je tehničar u metro kompaniji i 2020. godine pruga je puštena u saobraćaj.

"Za mene je bilo neverovatno da cela ova povezanost dolazi u moju zemlju", rekao je Nauman, prenosi Sinhua i dodaje da je on samo jedan od mnogih koji su uživali u mogućnostima za karijeru iz inicijativa koje je predložila Kina sa ciljem da iskoristi sopstveni razvoj za promovisanje zajedničkog razvoja sveta.

"Inicijativa Pojas i put bavi se suštinom problema zemalja u razvoju: efikasnom infrastrukturom, od železnice i luka do električne energije i komunikacija", rekao je Robert Lorens Kun (Robert Lawrence Kuhn), predsednik Kun fondacije, u nedavnom intervjuu za Sinhuu.

"Kina ima daleko najviše iskustva u projektovanju i izgradnji infrastrukture poslednjih decenija i njena posvećenost radu sa svetom u razvoju je veliki korak u popravljanju dubokih globalnih neravnoteža", dodao  je Kun.

Pomažući zemljama da uđu u svoj "ekspresni voz", Kina traži dobitne ishode za sve. Sada služi kao "globalizator rasta" koji je u dobroj poziciji da dalje podstakne ekonomsku globalizaciju za zajednički napredak.

Za razliku od onoga što su zapadne zemlje učinile u prošlom veku, kineska tendencija rasta zasnovana je na njenoj otvorenosti i stalnoj spremnosti da podeli mogućnosti razvoja sa ostatkom sveta. Do sada je Inicijativa Pojas i put postala najšira i najveća svetska platforma za međunarodnu saradnju.

Kina poštuje integritet nacija, podržava princip nemešanja u unutrašnja pitanja drugih zemalja i "poštuje jednakost svih nacija, malih ili velikih, u razvoju ili razvijenih", rekao je Kun.

Poziv da se unapredi razvoj za sve u skladu je sa unutrašnjim naporima Kine za zajednički prosperitet, koji su uspešno izvukli više od 770 miliona ljudi iz siromaštva, što je čudesno dostignuće u istoriji čovečanstva, piše Sinhua.

Iza tog razloga stoji princip zemlje usredsređen na ljude. Stavljajući ljude na prvo mesto, kineska vlada je tačno identifikovala uzroke siromaštva i mobilisala ogromna sredstva za njihovo rešavanje, dodaje agencija.

Sada kada je globalna nejednakost u porastu i kada kovid-19 razotkriva društvene lomove, isti princip sve više dobija prioritet u kineskom nastojanju da ostvari i rast i globalizaciju (growbalization).

"Bez obzira na poteškoće koje nam mogu naići, moramo se pridržavati filozofije razvoja usredsređenog na ljude, staviti razvoj i sredstva za život u prvi plan i centar globalne makropolitike“, rekao je Si u svom govoru u ponedeljak.

Od sprovođenja velikih inicijativa u saradnji Kine i Afrike do unapređenja regionalne ekonomske integracije u azijsko-pacifičkom regionu, kineske racionalne akcije donele su opipljive koristi svim ljudima koji su uključeni, piše Sinhua i prenosi reči nekadašnjeg ambasadora Švajcarske u Kini Žan-Žaka de Dardela koji je izrazio uverenje da "postoji zajedničko shvatanje da je Kina stvarna sila, zauvek" i da ta zemlja " misli ono što govori" i "radi odličan posao".

Baš kao što je kineski predsednik rekao, "samo kada se zemlje razvijaju zajedno može biti istinskog razvoja i samo kada zemlje napreduju zajedno može doći do istinskog napretka".


KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.