AAA

REGION | 29.07.2022 17:15 > 29.07 17:46

Sinhua: Inicijativa „Pojas i put“ pomogla Hrvatskoj da ostvari "viševekovni san" otvaranjem Pelješkog mosta za saobraćaj (VIDEO)

  • Ljudi posmatraju vatromet tokom ceremonije otvaranja Pelješkog mosta u Komarni, u Hrvatskoj, 26. jula 2022. (Sinhua/Li Šueđun))
  • Kombinovana fotografija snimljena iz vazduha prikazuje Pelješki most posle konačnog povezivanja (gore, slikano 29. jula 2021) i tokom gradnje (dole, slikano 1. februara 2020) u zalivu Mali Ston, blizu Komarne u južnoj Hrvatskoj. (Sinhua/Gao Lei))
  • Kruzer prolazi ispod Pelješkog mosta blizu Komarne u Hrvatskoj, 23. jun 2022. (Matko Begović/PIXSELL preko Sinhue))
  • Fotografija slikana iz vazduha 23. aprila 2022. prikazuje deonicu pruge Beograd–Budimpešta između Beograda i Novog Sada, u glavnom gradu Srbije Beogradu. (Autor: Vang Vei/Sinhua)

Selma Kundson se dobro seća kako je njen pokojni deda imao običaj da joj priča o svom snu da će njihovo rodno mesto, na južnoj obali Hrvatske, jednog dana biti direktno povezano sa ostatkom zemlje.

U utorak je Kundson bila među stotinama ljudi koji su svedočili ostvarenju ovog sna, zahvaljujući otvaranju Pelješkog mosta, piše agencija Sinhua.
Kundson, koja je radila na projektu mosta gotovo četiri godine, kaže da je godinama to
zamišljala. Rekla je da će ponosno pričati svojoj deci i unucima kako je kao graditelj učestvovala u projektu Pelješkog mosta.

Most predstavlja ostvarenje „viševekovnog sna o povezivanju juga sa ostatkom Hrvatske“, a završetak njegove izgradnje „dao je potpuno novu dimenziju saradnji između Hrvatske i Kine“, izjavio je hrvatski premijer Andrej Plenković za agenciju Sinhua.

Kao jedan od ključnih projekata u okviru inicijative „Pojas i put“, most predstavlja novu
znamenitost koja će dodatno poboljšati perspektivu kinesko-hrvatskih i kinesko-evropskih odnosa i saradnje.



DUGOOČEKIVANA VEZA

Kao ključni infrastrukturni projekat u Hrvatskoj, Pelješki most spaja hrvatsko kopno sa
poluostrvom Pelješac u najjužnijoj, Dubrovačko–neretvanskoj županiji, zaobilazeći mali komad kopna koji pripada Bosni i Hercegovini i obezbeđujući Hrvatskoj bolji pristup toj oblasti.

Projekat se takođe smatra uspešnim primerom saradnje između Kine, Hrvatske i Evropske unije (EU).

Most, koji je izgradio konzorcijum predvođen korporacijom CRBC, služi kao primer
kinesko–evropske saradnje, uz komplementarnost i uzajamnu korist.

Korporacija CRBC dala je bolju ponudu od dva konkurenta i dobila posao izgradnje 2018. godine. Nakon tri godine, lančani most dug 2,4 kilometra sa šest pilona i čeličnim kutijastim nosačima, uklapa se u živopisni krajolik zaliva Mali Ston.

CRBC je tokom gradnje sarađivala sa 18 projektantsko-konsultantskih firmi, 45 građevinskih firmi iz EU i 112 svetskih dobavljača opreme i materijala, kao i sa kompanijama specijalizovanim za zaštitu životne sredine i za druge oblasti iz Hrvatske, Rumunije, Poljske i drugih zemalja.

Hvaleći umeće u izgradnji mosta, predsednik Hrvatske Zoran Milanović rekao je: „Talent,
znanje, trud i hrabrost projektanata i graditelja najzaslužniji su za lepotu“ mosta.
„Pelješki most zauvijek će ostati monumentalni podsetnik na odvažnost jednog naraštaja hrvatskih ljudi da dosegnemo dugo željenu obalu slobode... Ovo je most na dobrobit svih ljudi, bez obzira na naciju, veru, državljanstvo, uverenja“, rekao je Milanović.



ZA BUDUĆI RAZVOJ

Decenijama su lokalno stanovništvo i turisti imali probleme tokom prelaska granice sa Bosnom i Hercegovinom do južne Hrvatske.

Očekuje se da će most znatno olakšati putovanje i logistiku, podstaći ekonomski i društveni razvoj i unaprediti dobrobit ljudi u Hrvatskoj.

„Dobijamo sve sa tim mostom. Dobijamo kompletirane granice i pristup Dubrovniku preko naše teritorije, ne (preko) susedne države“, rekao je meštanin Borin Juras.

U prošlosti su se uvek formirale duge kolone vozila na granici, posebno na vrhuncu turističke sezone, a to će se sada promeniti, rekao je meštanin Milivoj Varljen za agenciju Sinhua.

Most će imati višestruki uticaj na razvoj ekonomije i turizma na jugu, ali i u ostatku Hrvatske u narednoj godini, izjavio je hrvatski premijer Andrej Plenković u pisanom intervjuu za agenciju Sinhua pre ceremonije otvaranja.

Most ne samo da povezuje poluostrvo Pelješac sa hrvatskim kopnom, već i olakšava pristup jugu zemlje, uključujući Dubrovnik, dragulj nacionalnog turizma. Zato će u velikoj meri doprineti turizmu i trgovini i ojačaće teritorijalnu koheziju regiona, rekao je Plenković.

ZALOG ZA ZAJEDNIČKU BUDUĆNOST

Kao simbol kineskih napora za promovisanje povezivanja u Hrvatskoj i zemljama Centralne i Istočne Evrope, most će ojačati veze Hrvatske ne samo sa Kinom, već i sa Evropom.

U okviru mehanizma saradnje između Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope, i inicijative „Pojas i put“, kineske kompanije su nedavno završile nekoliko ključnih infrastrukturnih projekata u regionu, koji uključuju most, prvu deonicu autoputa u Crnoj Gori i brzu prugu u Srbiji, između ostalog.

Izgrađena od strane korporacije CRBC, prioritetna deonica crnogorskog autoputa Bar–Boljare između Smokovca i Mateševa, dužine 41 km, puštena je u saobraćaj 13. jula.

Prioritetna deonica bezbedno zaobilazi kanjon Morače, opasnu saobraćajnu zonu u kojoj se u proteklim decenijama dogodilo mnogo saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom.

Snežana Ćulafić, građevinska inženjerka koja radi za CRBC, izjavila je za agenciju Sinhua da je projekat „stvorio mnogo poslovnih prilika za naše inženjere i zaposlene u drugim oblastima koji rade na autoputu“, dodajući da taj projekat daje novi zamah odnosima između Kine i Crne Gore.

Završetak autoputa Bar–Boljare omogućiće brz razvoj energetske industrije, logistike, turizma i drugih industrija, a takođe će podići ekonomski razvoj Crne Gore na novi nivo, istvoremeno povezujući tu zemlju sa Srbijom i Centralnom Evropom, izjavio je potpredsednik crnogorske vlade Ervin Ibrahimović za agenciju Sinhua.

Srbija je 19. marta ove godine otvorila poboljšanu železničku deonicu između Beograda i Novog Sada, drugu 75 km, kao deo brze pruge koja će po završetku povezati Beograd i glavni grad Mađarske Budimpeštu.

Na ceremoniji sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, mađarski premijer Viktor Orban rekao je da će ta pruga koju gradi kineska kompanija doprineti skraćivanju trajanja putovanja između Budimpešte i Beograda.

„U proteklih 70 godina, povezivali smo zemlje u pravcu istok–zapad, zaboravljajući važnost veza sever–jug,“ rekao je Orban. „To je dovelo do zapanjujuće situacije da je bilo potrebno previše sati da se stigne od Beograda do Budimpešte“, dodao je.

Nova železnička veza je srpskoj grafičkoj dizajnerki Jastri Jelačić promenila život, jer je
prethodno godinama svakog dana morala da provede četiri do pet sati putujući od Novog Sada do kancelarije u Beogradu i nazad.

Komentarišući ovaj vodeći projekat u okviru platforme Kina – zemlje Centralne i Istočne
Evrope, Jelačić je rekla: „Mislim da je dobro što sarađujemo sa Kinom. Podržavam sve što čini dobro našoj zemlji i što će dovesti do poboljšanja“.


 Beta/Xinhua


BETA TV

KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.