24H

AAA

DRUšTVO | 03.12.2019 14:50 > 03.12 17:51

Sindikat kontrole letenja: Loši uslovi rada mogu da ugroze bezbednost vazdušnog prostora. SMATSA: Zlonamerno uzbunjivanje

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) u dužem vremenskom periodu ne poštuje standardne operativne procedure koje se odnose na stres kontrolora letenja, što može da ugrozi bezbednost tog vazdušnog prostora, upozorio je danas Sindikat kontrole letenja.

"Zbog nezakonitog postupanja SMATSA obavestili smo medjunarodne institucije i krovni Evropski sindikat radnika u transportu da postoje sumnje da je bezbednost letenja iznad Srbije i Crne Gore ugrožena. Sindikat zahteva da se hitno primene svi interni propisi kao i evropske regulative, kojih je SMATSA potpisnik, ali ih do sada nije poštovala", navodi se u saopštenju Sindikata kontrole letenja.

Kako je objasnio taj sindikat "vrše se nezakonite i neblagovremene promene radnih vremena, a te promene su toliko učestale da mogu biti pogubne po život i zdravlje zaposlenih".

"Radna satnica kontrolora letenja ista je tokom sezone i van nje, pa često dolazi do premora. Kontrolori letenja nemaju potrebno vreme za odmor i vraćanje psihofizičkog stanja na radni maksimum i samim tim nespremno se dočekuje naredna sezona. Operativno osoblje uskraćeno je za adekvatne sobe za odmor i rekreaciju tokom radnog vremena, koje su preko potrebne za vraćanje koncentracije nakon napornih radnih sati, a kontrolorima letenja u Crnoj Gori je već duže vreme čak uskraćena pijaća voda na radnom mestu, kao jedno od osnovnih elementarnih uslova", ističe se u saopštenju sindikata.

Dodaje se da u SMATSA ne postoji akt kojim se reguliše plan karijere, što je od velikog značaja kako za kontrolore letenja, tako i za samu firmu, kao i da ne postoje pravilnici vezani za sukob interesa, kao ni konkursi za operativne pozicije, što dovodi do negativne selekcije kadrova koje mogu, kako je ukazano, imati pogubne posledice za kompaniju i državu.

"Posao kontrolora letenja jedan je od najstresnijih poslova po količini stresa i bolestima koje izaziva i opšte je poznato da većina kontrolora letenja ne doživi kasnu starost već im je, po svetskim studijama, životni vek u proseku kraći za 15 godina. Sve svetske kompanije koje pružaju usluge kontrole letenja, trude se da životne i radne uslove operativcima koji direktno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja postave na maksimum, dok SMATSA radi upravo suprotno", smatra Sindikat kontrole letenja.

Po oceni Sindikata, SMATSA krši kolektivni ugovor, ali i zakone i "već četiri godine odbija da postupi po zakonu i donese akt kojim bi se propisao mimimum procesa rada u slučaju štrajka".

Sindikat kontrole letenja se nada da do štrajka neće doći ali od rukovodstva traži da "hitno počne da ispravlja svoje greške" koje direktno utiču na smanjenje sposobnosti za rad kontrolora letenja a time i na bezbednost vazdušnog saobraćaja".

Sindikat kontrole letenja je reprezentativni sindikat operativnog osoblja kontrole letenja u Srbiji i Crnoj Gori i ima 350 članova.
Kontrola letenja o tvrdnjama sindikata: Vazdušni saobraćaj bezbedan, zlonamerno uzbunjivanje
Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) reagovala je danas na tvrdnje sindikata kontrole letenja i saopštila da se vazdušni saobraćaj u nadležnosti SMATSA odvija se bezbedno i neometano, u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju i medjunarodnim standardima.

Sindikat kontrole letenja saopštio je ranije danas da SMATSA u dužem vremenskom periodu ne poštuje standardne operativne procedure koje se odnose na stres kontrolora letenja, "što može da ugrozi bezbednost tog vazdušnog prostora".

"Zbog nezakonitog postupanja SMATSA obavestili smo medjunarodne institucije i krovni Evropski sindikat radnika u transportu da postoje sumnje da je bezbednost letenja iznad Srbije i Crne Gore ugrožena. Sindikat zahteva da se hitno primene svi interni propisi kao i evropske regulative, kojih je SMATSA potpisnik, ali ih do sada nije poštovala", naveo je Sindikat.

SMATSA je navela da nije bilo prekida u pružanju usluga korisnicima i osudio "neprecizno i zlonamerno uzbunjivanje javnosti" od strane "dela sindikata", do kojeg je, kako ističu, "slučajno ili ne, nekoliko dana pred početak pregovora o novom kolektivnom ugovoru sa oba reprezentativna sindikata".

Kako dodaju, "velika većina članova sindikata" nije upoznata sa saopštenjem sindikata, da se ne bi složila s iznetim konstatacijama u vezi sa bezbednošću vazdušnog saobraćaja, kao i načinom uzbunjivanja javnosti.

"Radi objektivnog informisanja javnosti, dužni smo da istaknemo činjenicu da trenutni kolektivni ugovor sa kontrolorima letenja ističe 1. januara 2020. Menadžment SMATSA održao je dva sastanka sa Sindikatom kontrole letenja na kojima se otvoreno i u pozitivnom kontekstu pričalo o temama koje će biti predmet pregovaranja, kao i o svim otvorenim pitanjima u vezi sa statusom i standardom kontrolora letenja", navodi se u saopštenju.

U saopštenju se dodaje da je menadžment uputio poziv sindikatima da obrazuju odbor za pregovore koji čine predstavnici reprezentativnih sindikata.

"Poslodavac je početak pregovora zakazao za 12. decembar. Menadžment SMATSA je spreman da sasluša argumente sindikata i razgovara o svim otvorenim pitanjima", navodi SMATSA.

KOMENTARI

Broj komentara : 0

Vaše ime*


Vaš e-mail


Vaš komentar*



otkucano 0 od ukupno 1500 karaktera.