Da li u društvu u Srbiji postoji rodna ravnopravnost, da li su dečaci i devojčice ravnopravni u svojim porodicama, ko teže dolazi do posla - žene ili muškarci, koliko je rodna ravnopravnost važna u prevenciji porodičnog nasilja, neka su od pitanja o kojima su govorili učenici Hemijsko-tehnološke škole "Božidar Đorđević Kukar" u Leskovcu koji su danas učestvovali u radionici "Ravnopravno, bez foliranja".
S učenicima leskovačke škole razgovarali su psihoterapeutkinja Dušanka Stojković Trajković iz organizacije "Žene za mir", direktorka ljudskih resursa kompanije "Cumtobel" Dragana Ristić i Miloš Đajić iz Akademije ženskog liderstva.
Direktorka ljudskih resursa kompanije "Cumtobel" Dragana Ristić kazala je da poručuje isto dečacima i devojčicama, ali možda malo više devojčicama, da je najbolja investicija uvek u obrazovanje i u putovanje.
"To je ono u šta ljudi treba da investiraju i sigurno je da će im se vratiti. Ovo prvo zbog znanja, zbog sigurnosti, integriteta koji će imati sutradan u poslu i u životu, a ovo drugo zbog iskustva koje treba da steknu i da upoznaju druge kulture, da vide koliko je svet širok i šta se sve može", istakla je Ristić.
Ona je kazala da se bori da postoji rodna ravnopravnost, a ima utisak da što se više o tome priča, to se stvara drugačija slika onoga što to u stvari treba da bude.
"To ne treba da bude nikakva privilegija, rodili smo se svi da budemo ravnopravni i verski i rodno i po pitanju nekih drugih opredeljenja, ali se ne treba time trgovati, da žena ističe da je slabiji pol kada joj to odgovara, a kada joj ne odgovara da prebacuje na jači pol", naglasila je Ristić.
Po njenim rečima, svi svojim delima treba da pokažu da su ravnopravni.
Psihoterapeutkinja Dušanka Stojković Trajković kazala je da smatra da učenici nedovoljno znaju o rodnoj ravnopravnosti i da se niko ne bavi dovoljno tom temom.
"Mi se zalažemo za rodnu ravnopravnost i borimo se protiv svake vrste diskriminacije u društvu. Aktivno smo učestvovale u formiranju strategija za sprečavanje bilo koje vrste neravnopravnosti kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou", relka je ona.
Učenici škole "Božidar Đorđević Kukar" imali su podeljena mišljenja o tome a da li postoji rodna ravnopravnost u društvu u Srbiji ili ne.
Učenica Prvog razreda Dunja Todorović kazala je da dečaci i devojčice nisu uvek jednaki.
"Dečacima je lakše. Nema ko da ih vređa. Puno vređaju devojčice koje su deblje ili kada idu da se upišu na neki sport i samo su dečaci tamo, onda tu devojčicu gledaju popreko i vređaju je nekada", kazala je Todorović.
Učenica Iris Stanković rekla je da smatra da uglavnom postoji rodna ravnopravnost, ali da ima slučajeva kada je lakše biti dečak nego devojčica.
"Dečacima je lakše da nađu posao, dok devojke baš i ne mogu", smatra ona.
Učenik Nikola Savić izjavio je da u društvu nema uvek ravnopravnosti između žena i muškaraca: "Po mom mišljenju ženama je lakše da nađu posao jer su nežniji pol, a muškarcima je lakše da se bave sportom".
Miloš Đajić iz Akademije ženskog liderstva je rekao da će u okviru projekta "Svi imaju reč - zajedno za rodnu ravnopravnost u školama" radionice biti i u Novom Pazaru, Sremskoj Mitrovici, Beogradu i Subotici.
Učenici će potom sami, po svom izboru napraviri pano, istraživanje, predstavu ili neki drugi sadržaj koji će predstaviti 8. marta u Beogradu na skupu predstavnika svih škola u kojima su radionice organizovane.
Projekat "Svi imaju reč - zajedno za rodnu ravnopravnost u školama" sprovode Akademija ženskog liderstva i Medijski centar Beta, a podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole "Mladi i mediji za demokratski razvoj".