Web Analytics
Transparentnost Srbija: Nedovoljna transparentnost finansiranja izborne kampanje (VIDEO) - BetaRS

Transparentnost Srbija: Nedovoljna transparentnost finansiranja izborne kampanje (VIDEO)

Izbori2020 | 28.03.2022 | access_time 12:40
Transparentnost Srbija: Nedovoljna transparentnost finansiranja izborne kampanje (VIDEO)

 Gradjanima je na aprilskim izborima dostupno veoma malo podataka o finansiranju izborne kampanje, a zakonske promene nisu donele gotovo nikakav napredak u tom smislu, rekao je danas predstavnik organizacije Transparentnost Srbija (TS) Zlatko Minić.

On i Nemanja Nenadić iz te organizacije, predstavili su istraživanje po kome su najmanje loše ocene dobile liste "Ivica Dačić - premijer Srbije", "Marinika Tepić - Ujedinjeni za pobedu Srbije", i "Boris Tadić - Ajmo ljudi", odnosno ocene 2,3.

Od predsedničkih kanidata Zdravko Ponoš i Boško Obradović, sa takodje imali ocene 2,3.

Rečeno je i da su ocene dva za transparentnost dobili predsednički kandidati Biljana Stojković, Aleksandar Vučić i Miloš Jovanović, kao i izborne liste "Aleksandar Vučić - Zajedno možemo sve" i "Moramo".

"Ostalih 17 lista i kandidata imaju ocene niže od dva", navodi se u istraživanju koje je Transparentnost Srbije uradila uz pomoć kolegama iz Češke

Minić je rekao da je istraživano šest oblasti - planiranje rashoda kampanje, prisustvo na internetu i planiranje trošpkova prisustva na internetu, transparentni računi, struktura planiranih prihoda i spisak preizbornih dogadjaja.

Prema njegovim rečima, istraživani su i izborni timovi i volonteri u kampanji.

Predmet istraživanja bila je dobrovoljna transparentnost, odnosno ono što su sami poltički subjekti objavili na svojim sajtovima, a ne samo ispunjavanje zakonskih obaveza koje su, kako je navedeno, u ovom pogledu nedovoljne.

U istraživanju, sve izborne liste i kandidati imaju ocene izmedju jedan i 2,3 na skali od jedan do pet, navodi se u istraživanju.

Navedeno je i da, pri tome, pozitivne ocene koje su pojedinim listama i kandidatima podigle prosek iznad jedinice, "nisu ključne za praćenje tokova novca".

To su postojanje podataka o profilima na društvenim mrežama koje se koriste u kampanji ili dostupnost informacija i najava o aktivnostima partija i kandidata.

"S druge strane, podaci o tokovima novca, počev od planirani troškova, realizovanih izdataka, planiranih i ostvarenih prihoda, zbirno ili njihova struktura, u ogromnoj većini nisu bili dostupni - kako na sajtovima učesnik na izborima, tako i u medijima ", navodi se u istraživanju TS.

Kada je reč o novcu u kampanji, za sada je, kako je navedeno, na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije dostupan samo jedan preliminarni izveštaj - za predsedničkog kandidata Miloša Jovanovića kao i podaci o primljenim prilozima za nekoliko političkih subjekata (SPS, SSP, SRS, DSS, Dveri, SDS).

"Činjenica da to što su na samo šest sajtova, odnosno manje od trećine učesnika izbora, nadjeni podaci o donacijama za kampanju je razlog za brigu", navedeno je u istraživanju.

Ocenjeno je da "to može značiti da druge stranke nisu ispunjavale svoju obavezu da objave priloge koji prelaze iznos prosečne zarade ili da je politički život u Srbiji u toj meri zavisan od budžetskog finansiranja da nema zainteresovanih da u značajnijoj meri novčano podrže svoju političku opciju".

Nenadić je, podsetivši da je manje od četiri dana do izborne tišine, ocenio da rezultati istraživanja pokazuju da je izvesno da zakonske promene u ovoj oblasti nisu bile dovoljne za povećanje uvida u tokove novca pre dana održavanja izbora.

On je i naveo da je jedan od razloga za izmenu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti bilo upravo povećanje transparentnosti tokova novca dok izborna kampanja traje.

U saopštenu je navedeno i da TS predlaže da se po uzoru na Češku, uvede i u Srbiji sistem transparentnih računa za kampanju.

Prema zakonskim rešenjima u Češkoj, učesnici izbora omogućavaju otvoren pristup podacima sa bankovnog računa koji se koristi za kampanju, tako da su prihodi i rashodi vidljivi u momentu nastanka.

Imajući u vidu da učesnici izbornih kampanja u Srbiji najveći deo troškova plaćaju tek posle izbora, kada dobiju budžetske dotacije na osnovu ostvarenog uspeha, predložili smo da se pored toga objavljuju i informacije o preuzetim, a neplaćenim finansijskim obavezama, navedeno je u istraživanju.

Umesto toga, na osnovu nedavno dopunjenog Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, uvedena je obaveza dostavljanja "preliminarnih finansijskih izveštaja“, koji bi trebalo da odraze stanje prihoda i rashoda na 15 dana pre dana pre glasanja, navedeno je.

Ukazano je i da "sudeći prema ranijim iskustvima, do tog momenta stranke plaćaju tek zanemarljiv deo troškova".

"Propuštena je prilika da se na jasan način predvidi obaveza izveštavanja i o onim troškovima kampanje koji su do tog momenta bili ugovoreni, tako da se može očekivati da će neki politički subjekti unositi te podatke, a drugi ne", smatra TS.

Teme