Web Analytics
Kristina Benjocki: Portret planine - BetaRS

Kristina Benjocki: Portret planine

Izložbe | 04.07.2023 | access_time 11:15
Kristina Benjocki: Portret planine

Izložba „Portret planine“ Kristine Benjocki koja je priređena u Beogradu, predstavlja ishod dugogodišnjeg istraživanja ove srpsko-holandske umetnice brda Kanerberg, na granici Holandije i Belgije.

Benjocki, čija je izložba organizovana u Galeriji – legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića, objašnjava da su u prizemlju najstariji radovi, nastali izmedju 2017. i 2018. godine.

Na trećem nivou može da se pogleda film od 40 minuta koji je radila sa holandskim piscem i umetnikom Stejnom Ferhufom (Stijn Verhoeff). Film govori o tom nekadašnjem kamenolomu krečnjaka koji su nacisti tokom Drugog svetskog rata koristili za proizvodnju raketa, a nakon rata dolazi NATO. Zbog velike kontaminacije azbestom, štab NATO-a je zatvoren 1992, iste godine kada je u Mastrihtu ratifikovan Ugovor o Evropskoj uniji, čijih dvanaest potpisa je ovekovečeno na zidovima Kanerberga.

Reč je o prvoj samostalnoj izložbi Kristine Benjocki u Beogradu, umetnice koja je prisutna na holandskoj sceni poslednjih 15-ak godina, kaže Miroslav Karić, kustos Salona Muzeja savremene umetnosti

"Njen rad u tom periodu idejno se najviše razvija oko ispitivanja potencijala umetnosti da artikuliše ili ponovo rasvetli neke zaboravljene istorijske narative ili da stvori prostor za drugačije i nove. U tom smislu, ona neretko radi sa arhivama, tragovima istorijskih, društveno-političkih konteksta koji su upisani u materijalnu kulturu ili sećanja određenih zajednica", objašnjava Karić.



Umetnica ispituje na koji način se ta arhivska gradja sakuplja, dokumentuje, a zanima je i način na koji se konstruiše prošlost i kako te konstrukcije zapravo utiču ili su prisutne u kolektivnim iskustvima sadašnjosti ili projekcijama budućnosti.

"Taj njen rad otvara brojna pitanja vezano za politike sećanja i zaboravljanja i nekakav rezultat svih tih njenih istraživanja vrlo često jesu kompleksne, ambijentalne prostorne situacije", istakao je Karić.

Izložba je koncipirana da se posetioci kreću kroz prostor i upućeni su u hronologiju tog procesa istraživanja, a sa druge strane, postoji inverzivno putovanje za sve da se upoznaju sa onim što čini sedimentaciju sećanja jednog lokaliteta koji datira od praistorije, dubina suptropskog mora preko krečnjačkih slojeva pa do Drugog svetskog rata kada je prostor korišćen za vojne eksperimente.

Prilog Kineske Medijske Grupe (CMG). 

Teme