Kina šalje snažne signale otvaranja sa Sajma uvoza
Kina je dala nova obećanja o povećanju uvoza i olakšanju pristupa tržištu za strane investitore, u sklopu niza mera otvaranja, pošto je u nedelju 5. novembra otvoren šesti Kineski međunarodni sajam uvoza.
Ostvarujući prvi potpuni povratak direktnim izložbama od izbijanja kovid-19, godišnji sajam je ponovo stavio u središte pažnje posvećenost Kine otvaranju visokog standarda i zajedničkom razvoju u globalnoj ekonomiji koja se suočava sa bezbroj izazova.
Ovogodišnji Sajam uvoza je privukao učesnike i goste iz 154 zemlje, regiona i međunarodne organizacije. Preko 3.400 izlagača i skoro 410.000 profesionalnih posetilaca se prijavilo za događaj, što predstavlja potpuni oporavak na nivoe pre pandemije.
Prvi svetski sajam na nacionalnom nivou sa temom uvoza i izvoza lično je planirao, predložio, postavio i promovisao kineski predsednik Si Đinping, upravu u cilju proširenja otvaranja Kine i pretvaranja ogromnog tržišta u velike prilike za svet.
Kina će snažno unaprediti otvaranje visokog standarda i nastaviti da čini ekonomsku globalizaciju otvorenijom, inkluzivnijom, uravnoteženijom i korisnom za sve, rekao je Si u pismu Sajmu uvoza u nedelju.
ŠIRE OTVARANJE 'ZLATNE KAPIJE'
Od veoma fleksibilnih robota i inovativnih terapija za retke bolesti do sirijskih parfema i avganistanskih tepiha, na ovogodišnjem sajmu, širok spektar proizvoda i usluga iz celog sveta izložen je na ovogodišnjem sajmu koji je poznat kao "zlatna kapija" za ogromno tržište Kine od kako je otvoren 2018.
U prethodnih pet izdanja, 131 zemlja i međunarodna organizacija učestvovala je na izložbama u zemlji, sa oko 2.000 novih proizvoda, tehnologija i usluga koje su debitovale i sa ukupnim nameravanim prometom od skoro 350 milijardi američkih dolara.
U uvodnom govoru na ceremoniji otvaranja sajma, kineski premijer Li Ćiang rekao je da se očekuje da će kineski uvoz roba i usluga dostići 17 hiljada milijardi američkih dolara kumulativno u narednih pet godina.
Napominjući da je Kina uvek bila voljna da podeli svoje tržišne mogućnosti, Li je takođe obećao da će aktivno proširiti uvoz, primeniti negativne liste za prekograničnu trgovinu uslugama i nastaviti da olakšava pristup tržištu.
“Poslednja najava o očekivanom obimu kineskog uvoza u narednih pet godina je izuzetno ohrabrujuća, kako za strane kompanije koje posluju sa Kinom, tako i za svetsku ekonomiju u celini", rekao je Džulijan Bliset, izvršni potpredsednik Džneral motirsa (General Motors - GM) i predsednik GM Kina.
U poređenju sa prethodnim izdanjima, ovogodišnji Sajam je postavio rekorde u broju prisutnih sa liste Global Fortune 500 kompanija i lidera u industriji.
"Puni povratak sajma na izložbe 'oflajn' je uzbudljiv", rekao je Bliset, koji je Sajam nazvao "savršenim primerom" posvećenosti Kine otvaranju.
"Radujemo se daljem iskorišćavanju ogromnog potencijala kineskog tržišta, koje je veoma privlačno svojom dinamikom i otvorenošću", rekao je on za Sinhuu.
Preko 400 novih artikala - proizvoda, tehnologija i usluga - zauzeće centralno mesto na ovogodišnjem Sajmu uvoza, a neki od njih će imati svoj globalni debi, demonstrirajući značaj kineskog tržišta u svetskom ekonomskom pejzažu.
"Sajam je važna platforma koja privlači vodeće svetske kompanije da pokažu svoje najnovije tehnologije i inovativne mogućnosti", rekao je Jasper Ang, predsednik Fortive Asia, uživajući u svojoj šestoj sajamskoj avanturi.
Na ovogodišnjem događaju, kompanija prikazuje tehnologije i rešenja u oblastima kao što su industrija 4.0, zelena energija, zeleni transport i napredna zdravstvena zaštita.
OBEĆAVAJUĆI PROZOR MOGUĆNOSTI
Dok se globalna ekonomija suočava sa sve većim pritiskom, otvorenija i živahnija kineska ekonomija je pružila dragocene poslovne prilike za mnoga strana preduzeća koja pohađaju Sajam.
Prema rečima Andreasa Toruda (Thorud), direktora Norveškog saveta za more i plodove mora za Kinu i Hong Kong, izlagači i posetioci iz različitih zemalja će, preko Sajma, steći pravi osećaj dinamike kineskog tržišta i ogromnih mogućnosti koje ono pruža.
"Zaista se radujem ovogodišnjem Sajmu" rekao je Torud. "S obzirom na to da ulazimo u prvu godinu nakon pandemije, očekujem porast posetilaca, pojačanu buku i mnogo više uzbudljivih stvari koje se dešavaju. Uveren sam da će biti veoma uspešno", dodao je.
Kina je primetila višestruke znakove poboljšanja u svojoj ekonomiji poslednjih meseci, sa rastom glavnih ekonomskih pokazatelja industrijske proizvodnje, potrošnje i investicija.
Pošto su kineski ekonomski rezultati u trećem kvartalu nadmašili tržišna očekivanja, strane finansijske institucije, uključujući UBS i Dojče banku, podigle su svoje prognoze rasta zemlje u ovoj godini.
Visokokvalitetan razvoj kineske privrede stvara sve veće mogućnosti za strane firme. Među njima je i nemačka farmaceutska kompanija Beringer Ingelhajm (Boehringer Ingelheim) koja već petu godinu zaredom prisustvuje sajmu.
Tokom proteklih pet godina, ova kompanija je Sajmu donela skoro 30 inovativnih proizvoda i rešenja, od kojih su mnoga odobrena u Kini. U narednih pet godina kompanija planira da investira više od četiri milijarde juana (oko 557 miliona američkih dolara) u istraživanje i razvoj u Kini.
"Kina postavlja inovacije u srce svog pokreta za modernizaciju. Fokus na inovacijama pomaže globalnim multinacionalnim kompanijama u zdravstvu kao što smo mi da iskoriste ogroman potencijal kineskog tržišta", rekao je Pavol Dobrocki, predsednik i izvršni direktor kompanije Beringer Ingelhajm za "Veliku Kinu".
INKLUZIVNI PUT RAZVOJA
Preko Sajma, zemlje i kompanije mogu pronaći "brzu traku" do ogromnog kineskog tržišta bez obzira na svoju veličinu i snagu.
Pakistanski izlagač Habib Ur Rehman doneo je specijalne lampe napravljene u Pakistanu od kamene soli na četvrti Sajam, što je izazvalo pomamu među posetiocima. Prodao je oko 60.000 lampi kroz porudžbine prikupljene na sajmu i izložbi u Šangaju posvećenoj prodaji robe sa Sajma.
"Kinesko tržište je veoma otporno, a mnogi moji stari kupci su me već kontaktirali da bi naručili nove proizvode za ovu godinu", rekao je on. Nadamo se da će kineski potrošači kroz sajam obratiti pažnju na originalnost pakistanskih rukotvorina, što će pomoći održivom razvoju naše zanatske industrije", dodao je.
Ove godine na sajmu je učestvovalo oko 1.500 malih i srednjih preduzeća, pri čemu je broj izlagača iz tih preduzeća i njihov izložbeni prostor veći za skoro 40 odsto u odnosu na prethodnu izložbu. Sajam je takođe obezbedio besplatne štandove i druge politike podrške za oko 100 kompanija iz 30 najmanje razvijenih zemalja.
U svom pismu povodom otvaranja Sajma, predsednik Si je izrazio nadu da će Sajam igrati veću ulogu u obezbeđivanju zajedničkih međunarodnih javnih dobara i usluga koje olakšavaju otvorenu svetsku ekonomiju i omogućavaju svetu da ima koristi od saradnje koja je svima od koristi.
Botakoz Jelšibek iz Kazahstana prvi put izlagaže na Sajmu, na koji donosi mnoge lokalne specijalitete, poput pšeničnog brašna i kamiljeg mleka u prahu, u nadi da će napraviti iskorak u poslovanju.
"Sajam nam daje priliku da istražimo kinesko tržište. Nadamo se da ćemo ovde uspostaviti strateška partnerstva sa proizvođačima, dobavljačima i kupcima iz različitih zemalja, dalje proširiti naš tržišni udeo i privući više potrošača", rekla je ona.