Web Analytics
TS: Nisu ispunjene ključne preporuke za sprečavanje zloupotrebe javnih resursa - BetaRS

TS: Nisu ispunjene ključne preporuke za sprečavanje zloupotrebe javnih resursa

Politika | 04.12.2023 | access_time 11:20
TS: Nisu ispunjene ključne preporuke za sprečavanje zloupotrebe javnih resursa
Foto: Beta/Milan Ilić

Programski direktor nevladine organizacije Transparentnost Srbije (TS) Nemanja Nenadić izjavio je danas da je Srbija ušla u novu izbornu kampanju a da nije izmenjen niti jedan ključni zakon niti su ispunjene preporuke Kancelarije OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) o tome kako da se spreče zloupotrebe javnih resursa.

Pored toga, kako je rekao, stvoreno je još nekoliko problema u kojima treba utvrditi da li je bilo kršenja zakona, pre svega zbog navoda da se zaposleni u javnim preduzećima u Srbiji na društvenim mrežama bave objavama za vladajuću stranku.

On je dodao da je i pre izbora predsednik države Aleksandar Vučić imao nekoliko skupova koji zvanično nisu bili predizborni, ali su bili sporni jer se čulo da su dnevnice isplaćivane na ruke ili su javne ustanove ustupale vozila stranci.

"Neki državni organi su ponovo bili neaktivni, pre svega vrhovno javno tužilaštvo. Izostala je proaktivnost da objasne šta je zabranjeno, šta je davanje i primanje mita", rekao je Nenadić na konferenciji za novinare na kojoj su predstavljeni prvi nalazi o finansiranju aktuelne izborne kampanje.

TS je objavila da je za finansiranje kampanje izdvojeno oko 9,7 miliona evra za republičku i oko 638.000 evra za beogradsku kampanju, ali da suštinski nije ograničeno koliko će ko potrošiti.

Istraživačica TS Miša Bojović rekla je da je oko 3,9 miliona evra dodeljeno listama pre izbora, a da će posle izbora liste dobiti naknadno novac na osnovu broja mandata koje budu osvojili.

"Posmatrano je i televizijsko oglašavanje, nacionalnih frekvencija i nekih kablovskih. Postoji obaveza da se objave tarife za izborni program. Prošle godine skoro svi su to objavili dok ove godine Superstar, Kurir i Klasik nisu objavile cene", rekla je Bojović.

Ona je dodala da su televizije ove godine ponudile znatne popuste za one koji se više oglašavaju, naročito Pink i Hepi, a da je lista koja nosi ime Aleksandra Vučića do sada potrošila 1,95 miliona evra u te svrhe.

 

Zlatko Minić: Neki funkcioneri povećali aktivnosti za više od 1200 odsto

Funkcioneri vladajuće stranke pojačali su svoje aktivnosti pred izbore, a to je najuočljivije kod ministra građevine Gorana Vesića, koji je promociju u odnosu na prošlu godinu uvećao za 1259 odsto, rekao je danas istraživač Transparentnost Srbija Zlatko Minić.

Minić je na konferenciji za novinare istakao da je u ovoj kampanji interesantno da predsednik Srbije Aleksandar Vučić nije kandidat na izborima ni predsednik stranke, a čitava kampanja je zasnovana na njemu.

"Istraživanje je pokazalo da je Vučić promociju povećao za 68 odsto jer je on bio aktivan i pre, ali zato je ministarka Darija Kisić uvećala pojavljivanje za skoro osam puta, a gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić za više od 600 posto", rekao je Minić.

On je dodao da posete firmama, školama, dodele pomoći potpisivanje memoranduma nije zabranjeno pred izbore, ali da je jasno da je jedina svrha promocija.

Istakao je i da se predsednik države ili ministri pojavljuju na televizijama mimo izbornog programa, ali da lako iz teme skliznu u stranačke aktivnosti, baš kao i što se predsednik na stranačkim mitinzima pojavljuje kao predsednik države, počne da govori o međunarodnoj politici, Kosovu ili ekonomiji, a onda pređe na kritike opozicije.

Kada je reč o naslovnim stranama, Vučić se pojavio 166 puta u novembru u pozitivnom svetlu, a 31 put negativno, dok se, na primer, lider Stranke slobode i pravde Dragan Đilas pojavio jednom pozitivno i 40 puta u negativnom svetlu.

Minić je istakao i da je u ovoj kampanji "normalizovano" da se deli novac građanima bez obrazloženja, odnosno jer "navodno ima novca u budžetu".

"Ako ima novca, to je pokazatelj da je budžet loše planiran i da je građanima uzeto više nego špto je bilo potrebe", rekao je.

On je dodao i da funkcionerska kampanja nije dobro objašnjena u zakonu, te na primer baš Vučić, koji je najaktivniji, prema tumačenju Agencije za sprečavanje korupcije, ima pravo i da se pojavljuje, otvara puteve i fabrike, jer nije na izbornoj listi, bez obzira što je njegovo ime u njenom nazivu.

Teme