Nova studija sugeriše da je evolucija ptica počela mnogo pre izumiranja dinosaurusa - BetaRS

Zabava | 26.02.2024 | access_time 14:30
Foto: Xinhua/Wang Yan

Nova studija pruža dokaze koji sugerišu da je evolucija modernih ptica počela mnogo ranije nego što se verovalo, pre izumiranja dinosaurusa.

Kako prenosi Sinhua, studija je objavljena ovog meseca u časopisu Prosidings (Proceedings) Nacionalne akademije nauka, a sproveli su je naučnici iz Kine i Sjedinjenih Država koji su analizirali genome 124 žive vrste ptica i stvorili evoluciono drvo za Neoaves, koje uključuje 95 odsto svih modernih ptica.

Kombinujući fosilne zapise, otkrili su da se glavne loze ptica mogu podeliti u dve grupe, pri čemu jedna grupa predstavlja kopnene vrste, a druga grupa predstavlja vodene ptice i njihove srodnike. Oni su procenili da se ovo razdvajanje dogodilo tokom perioda kasne krede (pre otprilike 87 miliona godina), mnogo pre izumiranja dinosaurusa na kraju krede pre otprilike 66 miliona godina.

Nalazi osporavaju široko rasprostranjeno uverenje da je izumiranje dinosaurusa praćeno brzom evolucijom vrsta ptica. Prethodne studije su pokazale da je katastrofa rezultirala eliminacijom borbe ptica za resurse, čime je olakšala njihovu brzu diversifikaciju u 11.000 vrsta koje danas postoje.

Izumiranje dinosaurusa je "čini se imao ograničen uticaj na evoluciju ptica", rekao je prvi autor Vu Šaojuan, profesor sa Univerziteta Điangsu u istočnoj Kini.

Istraživači koji su radili na studiji takođe su otkrili da je događaj globalnog zagrevanja koji se dogodio pre 55 miliona godina odgovoran za evoluciju savremenih vrsta morskih ptica, kao što su pingvini i galebovi.

Nova otkrića pružaju sveobuhvatniju i rafiniraniju perspektivu o evoluciji ptica, rekao je koautor Džou Džonghe, sa Instituta za paleontologiju i paleoantropologiju kičmenjaka Kineske akademije nauka.

"Razvoj modernih ptica, za razliku od ranije priznatog obrasca brzih evolucionih promena, postepen je i kontinuiran proces vođen prirodnom selekcijom. One imaju tendenciju da se usklade sa diverzifikacijom biljaka, sisara, riba i insekata", ukazao je Džou.