Slabi prodaja električnih vozila u SAD, država kreće u rikverc sa standardima izduvnih gasova
Tranzicija
| Izvor: Beta-AP
| 20.03.2024
|
access_time
07:10
Auto-industrija je niži rast prodaje navela u prigovoru na standarde koji su predstavljeni aprila prošle godine kao deo najambicioznijeg plana za smanjenje zagađenja izduvnim gasovima putničkih vozila koji zagrevaju amosferu.
Industrija je stroge referentne vrednosti nazvala neizvodljivim pošto se usporava prodaja električnih vozila jer potrošači brinu o ceni e-vozila, njihovom dometu i zbog manjka javno dostupnih stanica za punjenje njihovih baterija.
Troje zvaničnika koji poznaju standarde reklo je za AP da će biti ublažavanja ekoloških standarda da bi se pomoglo automobilskoj industriji da ih ispuni.
Izgleda da promene imaju za cilj da se ublaži snažno protivljenje industrije traženom ubrzanom rastu EV, zajedno s nevoljnošću javnosti da u potpunosti prihvati tu novu tehnologiju. Takođe postoji legitimna pretnja od pravnog osporavanja standarda u sudovima.
Vrhovni sud SAD, sa konzervativnom većinom od 6-3, poslednjih godina sve više obuzdava ovlašćenja saveznih agencija, uključujući Agenciju za zaštitu okoline (Environmental Protection Agency, EPA) koja utvrđuje sve strože standarde. Sudije su ograničile ovlašćenja EPA da se bori protiv zagađenja vazduha i vode - uključujući značajnu odluku iz 2022. koja je ograničila ovlašćenja EPA da reguliše emisije ugljen-dioksida iz elektrana koje doprinose globalnom zagrevanju.
Predsednik Džozef Bajden je od borbe protiv klimatskih promena napravio zaštitni znak svog predsedništva i nastoji da smanji emisije ugljen-dioksida iz vozila na benzin koja čine najveći pojedinačni izvor emisije gasova staklene bašte u SAD.
Istovremeno, Bajdenu je potrebna saradnja autoindustrije i politička podrška automobilskih radnika, ključnog političkog glasačkog bloka. Sindikat Ujedinjenih radnika automobila, koji je podržao Bajdena, rekao je da favorizuje prelazak na električna vozila, ali želi da se uveri da će radna mesta biti očuvana i da ta industrija najveće plate isplaćuje radnicima koji prave električna vozila i baterije.
Maniš Bapna, predsednik Saveta za odbranu prirodnih resursa, rekao je novinarima prošle nedelje da očekuje da će i novi ublaženi standard ipak značajno smanjiti emisije ugljenika iz automobila i lakih kamiona, koji su izvor jedne petine emisije gasova staklene bašte u SAD.
"Nema razloga za sumnju da će klimatska pravila za automobile i lake kamione smanjiti preko 90 odsto zagađenja ugljenikom od novih automobila, terenskih vozila i kamioneta" u narednih nekoliko decenija - rekao je Bapna.
Luk Tonačel, stručnjak za automobile u Savetu za odbranu prirodnih resursa, rekao je da će novi standardi čistih automobila podstaći automobilsku industriju da "nastavi da ulaže, kao što već počinje da radi, tokom dugoročnog perioda" u EV i u vozila nultom emisijom zagađujućih gasova. To će takođe biti signal dobavljačima infrastrukture i komunalnim preduzećima da nastave da grade infrastrukturu za punjenje baterija, rekao je on.
Ali Dan Beker iz Centra za biološku raznovrsnost rekao je da se plaši da će ublažavanje standarda omogućiti industriji da nastavi da prodaje "gutače benzina". On se takođe plaši da će se industrija izvući tako što će učiniti malo tokom prve tri godine primene ublaženih standarda koji bi mogli biti i u celini poništeni ako Donald Tramp bude izabran za predsednika.
"Suština je da administracija popušta pod pritiskom velikaša nafte, velikih automobilskih firmi i dilera da zaustave napredak na električnim vozilima i da sada dopusti više zagađenja od automobila", rekao je Beker.
Na skupu u Detroitu u septembru, Tramp je insistirao na tome da će Bajdenovo prihvatanje električnih vozila što je ključna komponenta njegovog plana za čistu energiju, na kraju dovesti do gubitka radnih mesta. "On vas prodaje Kini, prodaje vas ekstremistima za zaštitu životne sredine i radikalnoj levici" - rekao je Tramp masi radnika auto-industrije.
Republikanci i neki u industriji rekli su da bi standardi zahtevali da 67 odsto novih prodatih vozila bude električno do 2032. godine, što će ljude primorati da kupuju automobile, kamione i terence koje još nisu spremni da prihvate.
Ali administrator EPA-e Majkl Regan rekao je da novo praviloprepušta industriji da nađe rešenja.
Prodaja električnih vozila u SAD porasla je za 47 odsto prošle godine, na rekordnih 1,19 miliona, pošto je udeo električnih vozila na tržištu porastao sa 5,8 odsto 2022. na 7,6. Ali rast prodaje električnih vozila je usporen tokom 2023. godine i u decembru je pao na 34 odsto.
Alijansa za automobilske inovacije - velika industrijska trgovinska grupa, rekla je u saopštenju da je povećanje udela EV do 67 odsto koje je prvobitno predložila EPA, prebrzo da bi industrija mogla da ga postigne. Tempo usvajanja električnih vozila koji traži EPA je brži i od cilja predsednika Bajdena da električna vozila budu polovina prodaje novih vozila u SAD do 2030. godine - saopštila je ta grupa.
"Gde ćemo biti 2032. u ovom trenutku nije jasno" - saopštila je grupa. "Ali podešavanje tempa usvajanja električnih vozila 2027, 2028, 2029. i 2030. bilo bi prava stvar jer bi dalo prioritet razumnijim i ostvarivim ciljevima elektrifikacije u narednih nekoliko veoma kritičnih godina".
Preferirani standardi EPA 152 grama emisije ugljen-dioksida po milji 2026. svode na 99 grama po milji do 2029. godine i na 73 u 2032. godini što je ukupno smanjenje od 52 odsto.
Ali po alternativi koju ekološke grupe očekuju da će EPA usvojiti ove nedelje, ti standardi bi bili olakšani u prve tri godine, odnosno 112 grama do 2029. godine, a i dalje bi na kraju bilo svega 73 grama 2032. godine.