U SAD pooštreni standardi za izduvne gasove kamiona i autobusa
Životna sredina
| Izvor: Beta-AFP
| 29.03.2024
|
access_time
17:25
Foto: AP/Matt Rourke
Ove mere imaju za cilj da podstaknu prihvatanje električnih vozila, da omoguće da vazduh bude čistiji uz puteve i da doprinesu smanjenju emisije "gasova staklene bašte" što je državni cilj.
Nove standarde su pozdravila udruženja za zaštitu životne sredine, ali su ih kritikovali proizvođači kamiona i prevoznici.
Teška teretna vozila predstavljaju oko pet odsto ukupnog broja vozila, ali proizvode 25 odsto emisija "gasova staklene bašte" iz sektora transporta koji je najveći zagađivač vazduha u SAD.
Novi propisi objavljeni u petak odnose se na "teška teretna vozila" - kamioni, autobusi i druga, koja će biti proizvedena od 2027. do 2032. godine.
Ovo su "najstroži standardi emisije gasova staklene bašte u istoriji za teška teretna vozila" - rekao je novinarima Majkl Regan, šef EPA.
Proizvođačima je prepušteno da izaberu kojom će tehnologijom postići postavljene ciljeve smanjenja emisija: hibridna, punjiva hibridna, električna ili vozila na vodonik.
U poređenju s predloženim standardom dostavljenim na javnu debatu, finalizovana pravila daju proizvođačima više vremena da primene te tehnologije u prvim godinama.
Ali, "cilj zacrtan za 2030. godinu potpuno je nedostižan s obzirom na stanje tehnologija sa nultom emisijom štetnih gasova" i "nedostatak infrastrukture za punjenje" baterija vozila - reklo je Američko udruženje proizvođača kamiona (ATA).
Američki institut za naftu (API) koji predstavlja naftni sektor, takođe je ukazao na "značajne neizvesnosti u pogledu tehnoloških i infrastrukturnih mogućnosti" za usklađivanje s novim standardima. To bi moglo da ugrozi brzinu i cenu transporta robe - dodala je ta organizacija.
Novi standardi bi trebalo da omoguće da se izbegne emisija čak milijardu tona gasova staklene bašte - navela je EPA.
"Teški kamioni su neophodni za transport robe i usluga" - rekao je Majkl Regan i odmah ukazao da "oni znatno doprinose zagađenju iz transportnog sektora, emisiji koja podstiče klimatske promene i pogoršava kvalitet vazduha".
Po EPA, oko 72 miliona ljudi živi u blizini ruta koje koriste kamioni u SAD, što su često siromašni ljudi koji nisu bele rase.
Električni kamioni su zasad retki. Po analizi Fonda za zaštitu životne sredine, svega 13.000 ih je u prometu u SAD među ukupno 13 miliona kamiona.
Vlada SAD se zalaže za ubrzanje prodaje električnih vozila, posebno automobila, podstičući razvoj mreže stanica za punjenje njihovih baterija. Obećala je instaliranje najmanje 500.000 punjača do kraja ove decenije, ali to ide sporo. Po Ministarstvu energetike, u SAD postoji oko 180.000 punjača.