Transparentnost Srbija: Položaj učesnika izbora neravnopravan
Monitoring predizborne kampanje koji je sprovela Transparentnost Srbija pred lokalne izbore pokazao je da se ništa nije promenilo u odnosu na decembarske izborne uslove, a da je vladajuća stranka i dalje u najpovoljnijem položaju, "kako finansijski tako i po zastupljenosti u medijima".
Kako je danas rekao programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić, nesrazmera između izbornih aktera dodatno je povećana.
"Vlast je u velikoj prednosti, onda parlamentrne stranke koje ipak dobijaju novac iz budžeta, a u najpovoljniji položaju su grupe građana i lokalni pokreti" rekao je Nenadić na konferenciji za novinare.
Dodao je da je kampanja bila veoma kratka, ali će njena vrednost biti približno 60 odsto vrednosti parlamentarne kampanje.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić dominirao kampanjom, a da je promovisana teza da nije vreme za lokalne teme, već za jačanje nacionalnog narativa pričom o Rezoluciji o Srebrenici, Kosovu ili "srpskom gradonačelniku".
Vučić se na stranačkim mitinzima pojavljivao kao predsednik Srbije, a članovi vlade vodili su intenzivnu funkcionersku kampanju.
Na naslovnim stranama novina od 7. maja predsednik Srbije Aleksandar Vučić pojavio se 167 puta, a od toga je čak 148 puta predstavljen u pozitivnom svetlu, rekao je Zlarko Minić iz Transparentnosti Srbije.
Ostali sa izborne liste SNS-a bili su na naslovnicama 93 puta, 82 puta pozitivno, dok je od aktera opozicije najčešće pisano o kandidatima liste "Biram borbu", 24 puta, ali u 14 primera negativno.
Savo Manojlović se na naslovnim stranama pojavio 18 puta, a o njemu je negativno pisano 12 puta.
Kako je objavila Transparentnost svi ukupno iz opozicije bili su 69 puta na naslovnim stranama, pretežno u negativnom kontekstu 41 put.
Kada je reč o finansiranju kampanje, interesantno je da je nova kampanja počela, a da još nije završena kontrola izveštaja sa prethodnih izbora, kao i da su svi stari problemi i dalje nerešeni, uključujući i preporuke ODIHR.
Iz budžeta se deli oko 1,4 miliona evra za kampanju, u decembru je taj iznos bio osam puta veći, a u većini gradova je budžetska podrška po izbornoj listi simbolična.
Ostalo je nejasno kako će vladajuća koalicija podeliti troškove po gradovima i opštinama, jer se kampanja vodi objedinjeno za sve izbore preko nacionalnih medija, a u finansijkim izveštajima neće biti prikazani troškovi na primer prenosa mitinga, promocija kroz aktivnosti državnih i lokalnih organa.
Procena ukupnog iznosa izdvajanja iz budžeta lokalnih samouprava za izbore 2024. je 1,4 miliona evra, a prošle godine je iz budžeta za finansiranje parlamentarne kampanje izdvojeno 9,7 miliona eura.
Kada je reč o periodu do 15 dana pre održavanja izbora, u Beogradu je izveštaje podnelo šest lista: Aleksandar Vučić - Beograd sutra, Biramo Beograd, Mi - glas iz naroda, Koalicija snaga, Narodna lista - ključ za pobedu, Mi snaga naroda - dr. Branimir Nestorović rekla je Miša Bojović iz TS.
"Međutim, koalicija Aleksandar Vučić-Beograd sutra i Biramo Beograd su preneli sredstva sa računa za finansiranje redovnog rada, a Mi-glas iz naroda su prijavili donacije fizičkih lica. Nema troškova promotivnog materijala, bilborda , televizija", rekla je Bojović.
Biramo Beograd, ima prijavljene troškovе internet oglašavanja od 166,725 dinara.
U Beogradu preliminarne izveštaje nisu podneli: Ruska stranka, Ćale ovo je za tebe, lista Dejana Žujovića, 1 od 5 miliona, Unija Roma Srbije, Stranka pravde i pomirenja, Savo Manojlović i Saša Radulović .
Procene Transparentnosti Srbije su da je za televizijsko oglašavanje dati najmanje 2,8 miliona evra, a do početka izborne tišine će premašiti 4,5 miliona evra.
Kako je primećeno, na televizija sa nacionalnom frekvencijom oglašavanja se samo lista Aleksandra Vučića koja u decembru na oglašavanje potrošila više od sedam miliona evra.