Ruska invazija na Ukrajinu uzrokovala ogromne emisije ugljen-dioksida
Životna sredina
| Izvor: Beta
| 13.06.2024
|
access_time
13:15
Njihova procena obuhvata emisije koje su ispuštene i emisije koje će biti proizvedene tokom radova na obnovi zemlje posle ratnih razaranja.
"Milijarde litara goriva koje koriste vojna vozila, gotovo milion hektara zapaljenih polja i šuma, stotine uništenih naftnih i gasnih postrojenja i ogromne količine čelika i cementa korišćenih za utvrđivanje linija fronta dugih stotine milja", navodi se u izveštaju.
Emisija 175 miliona tona ugljen-dioksida jednaka je godišnjoj emisiji iz 90 miliona automobila, ili ukupnoj emisiji Holandije za jednu godinu, prenosi Rojters.
Rat u Ukrajini odneo je desetine hiljada života i primorao milione ljudi da pobegnu iz zemlje, ali je takođe izazvao veliku ekološku štetu.
Za izveštaj, koji su zajedno napravili ukrajinsko ministarstvo i klimatski istraživači iz Ukrajine i drugih zemalja, korišćena je mera "društveni trošak ugljenika" za izračunavanje približnih finansijskih troškova dodatnih emisija.
"Ukupna klimatska šteta koju je Ruska Federacija uzrokovala posle 24 meseca rata iznosi više od 32 milijarde dolara", procenjuju autori izveštaja.
U prvim mesecima rata, većinu emisija uzrokovale su velika razaranja civilne infrastrukture koja zahtevaju velike napore posleratne rekontrukcije.
Posle dve godine rata najveći udeo emisija potiče od ratnih delovanja, požara i oštećene energetske infrastrukture.
Procenjuje se da je vojna aktivnost odgovorna za emisiju 51,6 miliona tona ugljen-dioksida, najvećim delom od goriva koje troši ruska vojska.
Prema izveštaju, rat je znatno povećao učestalost požara u pogođenim područjima. U 27.000 požara povezanih s ratom, kako se procenjuje, zapaljeno je milion hektara zemlje, uzrokujući štetu ekvivalentnu 23 miliona tona ugljen-dioksida.
Zatvaranje vazdušnog prostora iznad Ukrajine i nekih delova Rusije, kao i ograničenje korišćenja ruskog vazdušnog prostora za neke avioprevoznike, uzrokovalo je emisiju više od 24 miliona tona ugljen-dioksida, jer su letovi između Evrope i Azije duže trajali, trošeći više goriva.