Kineski naučnici otkrili oblik oreola tamne materije Mlečnog puta - BetaRS

Kineski naučnici otkrili oblik oreola tamne materije Mlečnog puta

Tehnologija | 05.07.2024 | access_time 14:55
Kineski naučnici otkrili oblik oreola tamne materije Mlečnog puta
Fotografija prikazuje Mlečni put u Nacionalnom rezervatu prirode planine Altun u autonomnom regionu Sinđiang Ujgur na severozapadu Kine. (Sinhua/Hao Džao)

Kineski naučnici su nedavno objavili zaključak da je trenutni oreol tamne materije Mlečnog puta "malo spljošten".

Studija koju su sproveli istraživači sa Univerziteta Kineske akademije nauka (UCAS), u saradnji sa nekoliko domaćih i međunarodnih istraživačkih institucija, objavljena je u najnovijem broju časopisa Astronomija prirode (Nature Astronomy), prenosi Sinhua.

Naučnici veruju da je oblik oreola tamne materije ključan za razumevanje hijerarhijske formacije Mlečnog puta. Uprkos opsežnim naporima poslednjih decenija, njegov oblik ostaje predmet debate, sa pretpostavkama koje se kreću od jako spljoštenog do izduženog.

Na osnovu podataka posmatranja sa satelita Gaja Evropske svemirske agencije i kineskog spektroskopskog teleskopskog vlakna velikog neba (LAMOST), istraživači su analizirali oko 2.600 promenljivih zvezda Cefeida različite starosti. Oni su primenili novu metodu pod nazivom "pokretna slika" da konstruišu trodimenzionalnu strukturu diska Mlečnog puta u različitim godinama u periodu od 250 miliona godina.

U obližnjem univerzumu, skoro jedna trećina disk galaksija nisu savršeni diskovi, već imaju iskrivljeni oblik koji podseća na čips. Astronomi ovu pojavu nazivaju iskrivljenjem diska. Mlečni put, kao tipična disk galaksija, takođe ima ovu funkciju iskrivljenja.

"Posmatrajući" kako se disk uvija tokom vremena, istraživači su otkrili da uvijenje ide u retrogradnom pravcu brzinom od 0,12 stepeni na milion godina.

"Ranijenije bilo preciznog merenje kako se disk uvija" rekao je Huang Jang, jedan od glavnih autora studije i vanredni profesor na UCAS-u.

Na osnovu svojih merenja, istraživački tim je otkrio da trenutni oreol tamne materije koji obavija osnovu pokazuje blago sputan elipsoidni oblik.

"Samo ovaj oblik može objasniti stopu precesije osnove", rekao je Huang.

„Ovo merenje pruža ključnu tačku sidrišta za proučavanje evolucije oreola tamne materije Mlečnog puta i istorije sklapanja Galaksije“, dodao je Huang.