Težak put do održivosti transporta u EU
Životna sredina
| Izvor: Beta
| 10.10.2024
|
access_time
14:50
To je posledica povećanja tražnje u tom sektoru i sporog rasta održivih vidova prevoza ljudi i tereta.
U izveštaju "Održivost evropskih sistema mobilnosti" sumirani su ključni trendovi u sektoru transporta i njihovi ekološki i klimatski uticaji iz čega se može zaključiti da EU napreduje ka klimatskoj neutralnosti ali i da transport ostaje vodeći izvor emisije gasova sa efektima staklene bašte, zagađenja vazduha i buke.
Autori izveštaja istakli su da su za prelazak na znatno održiviji transport potrebne značajne investicije u sprovođenje inovativnih rešenja.
U izveštaju se navodi da privatni automobili dominiraju putničkim transportom u Evropi i njihov udeo u prevozu putnika u poslednjih četvrt veka stalno raste, dok upotreba održivijih načina javnog prevoza (autobusi, tramvaji, metro) stagnira.
Drumski prevoz istovremeno dominira u prevozu tereta i, prema podacima za 2022, nešto više od polovine ukupnog prevoza tereta u EU obavljeno je drumovima. Od 1995. prevoz tereta evropskim putevima povećan je za gotovo dve trećine, saopštila je EEA.
Očekuje se da i prevoz putnika i prevoz robe u EU porastu narednih godina i da u doglednoj budućnosti drumski prevoz ostane dominantan.
Izveštaj je pokazao u da je u 2022. emisija gasova sa efektima staklene bašte iz transporta u EU bila za 26 odsto veća nego 1990. Jedan od glavnih razloga za to je rast tražnje za transportom koji je više nego kompenzovao dobrobiti veće efikasnosti npr. u tehologiji motora.
Ističe se obećavajući prelazak na električna vozila poslednjih godina ali je to, ocenjuju stručnjaci, presporo da preokrene opšti trend.
Izazov za smanjenje emisije gasova sa efektima staklene bašte u sektoru transporta predstavlja i znatan rast tražnje u avio-saobraćaju u EU. Prema podacima EEA, tražnja za putničkim letovima je od 1995. do 2019, isključujući pandemijske godine, porasla za više od 140 odsto.
Transport je u 2022. učestvovao sa oko 29 odsto u emisiji gasova sa efektima staklene bašte EU i očekuje se da taj udeo poraste jer dekarbonizacija evropske ekonomije brže napreduje u drugim sektorima, posebno u proizvodnji energije, navela je EEA.
Procenjuje se da će uz aktuelne i planirane mere u članicama EU emisija gasova sa efektima staklene bašte iz transporta opasti za 14 odsto do 2030. i za 37 odsto do 2050. u odnosu na nivo iz 2022. Međutim, potrebni su veći napori da bi se dostigao cilj EU da smanji emisije iz transporta za 90 odsto do 2050.