Web Analytics
Težak put do održivosti transporta u EU - BetaRS

Težak put do održivosti transporta u EU

Životna sredina | Izvor: Beta | 10.10.2024 | access_time 14:50
Težak put do održivosti transporta u EU
EU napreduje prema klimatskoj neutralnosti ali smanjenje emisije gasova sa efektima staklene bašte iz transporta relativno stagnira, pokazao je izveštaj Evropske agencije za životnu sredinu (EEA) objavljen danas.

To je posledica povećanja tražnje u tom sektoru i sporog rasta održivih vidova prevoza ljudi i tereta. 
 
U izveštaju "Održivost evropskih sistema mobilnosti" sumirani su ključni trendovi u sektoru transporta i njihovi ekološki i klimatski uticaji iz čega se može zaključiti da EU napreduje ka klimatskoj neutralnosti ali i da transport ostaje vodeći izvor emisije gasova sa efektima staklene bašte, zagađenja vazduha i buke.

Autori izveštaja istakli su da su za prelazak na znatno održiviji transport potrebne značajne investicije u sprovođenje inovativnih rešenja.

U izveštaju se navodi da privatni automobili dominiraju putničkim transportom u Evropi i njihov udeo u prevozu putnika u poslednjih četvrt veka stalno raste, dok upotreba održivijih načina javnog prevoza (autobusi, tramvaji, metro) stagnira.

Drumski prevoz istovremeno dominira u prevozu tereta i, prema podacima za 2022, nešto više od polovine ukupnog prevoza tereta u EU obavljeno je drumovima. Od 1995. prevoz tereta evropskim putevima povećan je za gotovo dve trećine, saopštila je EEA.

Očekuje se da i prevoz putnika i prevoz robe u EU porastu narednih godina i da u doglednoj budućnosti drumski prevoz ostane dominantan.

Izveštaj je pokazao u da je u 2022. emisija gasova sa efektima staklene bašte iz transporta u EU bila za 26 odsto veća nego 1990. Jedan od glavnih razloga za to je rast tražnje za transportom koji je više nego kompenzovao dobrobiti veće efikasnosti npr. u tehologiji motora.

Ističe se obećavajući prelazak na električna vozila poslednjih godina ali je to, ocenjuju stručnjaci, presporo da preokrene opšti trend.

Izazov za smanjenje emisije gasova sa efektima staklene bašte u sektoru transporta predstavlja i znatan rast tražnje u avio-saobraćaju u EU. Prema podacima EEA, tražnja za putničkim letovima je od 1995. do 2019, isključujući pandemijske godine, porasla za više od 140 odsto.

Transport je u 2022. učestvovao sa oko 29 odsto u emisiji gasova sa efektima staklene bašte EU i očekuje se da taj udeo poraste jer dekarbonizacija evropske ekonomije brže napreduje u drugim sektorima, posebno u proizvodnji energije, navela je EEA.

Procenjuje se da će uz aktuelne i planirane mere u članicama EU emisija gasova sa efektima staklene bašte iz transporta opasti za 14 odsto do 2030. i za 37 odsto do 2050. u odnosu na nivo iz 2022. Međutim, potrebni su veći napori da bi se dostigao cilj EU da smanji emisije iz transporta za 90 odsto do 2050.



Teme

Prijavite se na newsletter Zelene Srbije

Životna sredina