U Beogradu počeo ESG festival posvećen održivom razvoju
U Srbiji je potrebna razmena iskustava među kompanijama u oblasti dekarbonizacije, edukacija i razgovori o krizi biodiverziteta, korišćenju ljudskog otpada i uspostavljanju industrijske simbioze, zaključeno je danas na panelu "Dekarbonizacija i šta smo pogrešno shvatili" u okviru otvaranja ESG festivala u Beogradu.
Festival organizuju kompanija Hemofarm i Univerzitet u Beogradu, a traje do 27.oktobra.
Direktor "Advise" instituta Goran Lalić objasnio je da su Opsezi 1,2,3 kao deo karbonskog otiska (GHG) važni i da imaju za cilj neke metričke pokazatelje, odnosno pružaju pomoć prilikom merenja emisije, upravljanja i izveštavanja o emisijama, kao i radu na njenom smanjenju.
Lalić je ukazao da je Opseg 3 najkompleksiniji i najzazovniji za upravljanje i predstavlja indirektnu emisiju svega ostalog što je u lancu vrednosti vezano za operacije kompanije.
Takođe, ukazao je na važnost izveštavanja i da je ključna stavka podizanje svesti.
Ukazao je i na značaj refinansijskog izveštavanja u toj zoni, kao i da kompanije koje se ne bave održivošću na neki duži rok imaju slabe šanse na toj "tržišnoj utakmici".
"Kompanije imaju za šta da se uhvate i to implementiraju, s jedne strane postoje kompanije kojima je obaveza da izveštavaju, a ima i onih koje to rade a ne moraju, svakao i jednima i drugim je isteres isti - gledaju dugoročno i žele da opstanu u tržišnoj utakmici", rekao je Lalić.
Direktor operacija klastera jugoistočne Evrope u Hemofarm grupi Dejan Ivanović ukazao je da su solarni paneli nešto što industriji treba.
Dodao je da Hemofarm prva kompanija koja je instalirala uređaje putem kojih nastaje rashladna energija.
Direktorka sektora za korporativne poslove i održivost u Coca-cola HBC Srbija i Crna Gora Nina Elezović je rekla da se ta kompanija pre tri godine obavezala da će do 2040. godine biti ugljenično neutralna u svim opsezima.
"Obavezali smo se da ćemo biti neutralni u sva tri segmenta, ne samo u prvom koji su direktno u našoj kontroli, nego i u trećem a to su naši saradnici, partneri i dobavljači i to je ozbiljan posao pred nama", kazala je ona.
Podsetila je da je kompanija od 2017. godine počela da meri svoje emisije i dodala da su do danas smanjili u opsegu 1 i 2 oko 70 odsto njihove emisije.
"Za vreme Covid19, 2020. godine počeli smo da koristimo električnu energiju iz obnovljivih izvora, nakon toga smo krenuli da investiramo u solarne panele i sada na Vlasini koristimo i solarnu energiju. Izuzetno nam je važan Opseg 3, a oko 60 odsto naših rashladnih uređaja (frižidera) su energetski efikasni", rekla je Elezović.
Istakla je da što se tiče sekundarnog pakovanja koriste sve više karton i dodala da se zalažu za uvođenje depozitnog sistema upravljanja ambalažnim otpadom, koji će omogućiti da od 90 do 95 odsto plastičnih flaša i limenki cirkularno završi u amabalaži.
Savetnik predsednika Privredne komore Srbije (PKS) za digitalizaciju i cirkularnu ekonomiju Radman Šelmić podsetio je da je Evropska unija uvela CBam karbonske takse prošle godine, koja se odnosi na ceo svet.
"Studija Bečkog instituta za međunarodna ekonomska istraživanja je pokazala da 20 odsto kompanija u Srbiji smatra da će CBam uticati najdirektnije na njihovu konkurentnost na evropskom tržištu, a oko 30 odsto stranih investicija smatra da će adaptacijom svojih dobavljačkih lanaca odgovoriti na izazov CBam", kazao je on.
Ocenio je da je u procesu dekarbonizacije velikim kompanijama lakše, ali da imaju veći izazov u smislu kompleksnijih tehnoloških procesa pa im je kompleksnije da izveštavaju, ali imaju i svoje multidisciplinovane timove i mogućnost da angažuju i eksterne konsultante što mala i srednja preduzeća uglavnom nemaju.
Tokom Festivala biće organizovani paneli, okrugli stolovi, radionice i startap sajam, na kojima će učestvovati predstavnici kompanija, institucija i organizacija.
Pored toga, na platou Studentskog grada biće izložena prva interaktivna multimedijalna postavka posvećena održivom razvoju "STADA Expo", koja će biti otvorena za posete svakog dana od 10 do 18 časova, do 27.oktobra