Kineski startap za rakete planira lansiranje komercijalnih svemirskih letova 2027
Kineski startap za rakete Dip blu aerospejs (Deep Blue Aerospace) nedavno je najavio planove za komercijalne suborbitalne letove 2027. godine, sa cenom karte od oko 1,5 miliona juana (210.674 američkih dolara), prenosi Sinhua.
Prema navodima kompanije, suborbitalni letovi će trajati oko 12 minuta, tokom kojih će letelica dosegnuti visinu od 100 kilometara, ali neće ući u orbitu.
Letelica ima šest panoramskih prozora, može primiti do šest putnika i projektovana je za više od 50 upotreba, navela je kompanija.
Letelica je visoka oko četiri metra, sa maksimalnim prečnikom od 3,5 metra i težinom pri poletanju od 7,9 tona. Očekuje se da će se uzdići na visine između 100 i 150 kilometara, pružajući iskustvo bestežinskog stanja koje će trajati do pet minuta, navodi Dip blu.
Kompanija je unapred prodala dve karte za svoje suborbitalne letove planirane za 2027. tokom prenosa e-trgovine uživo 24. oktobra, po sniženoj ceni od milion juana za svaku kartu.
Kupci koji su uspeli da rezervišu karte platili su depozit od 50.000 juana po karti, ali Dip blu zahteva od zainteresovanih kupaca da potpišu ugovore van mreže i posete kompaniju pre konačne uplate.
Startap planira da izvede višestruke testove oporavka i ponovne upotrebe svoje rakete Nebula-1 u 2025. godini i završi desetine testova na kombinaciji letelice i rakete za prevoz putnika do 2026. godine.
Raketa Nebula-1 na kerozinski pogon sa kiseonikom je prvi lansirni uređaj Dip blua za višekratnu upotrebu. Tokom svog prvog testa vertikalnog oporavka na velikoj visini prošlog meseca, raketa je uspela da završi 10 od 11 ključnih verifikacionih zadataka, ali je doživela anomaliju u poslednjoj fazi sletanja, što je dovelo do frakture u telu rakete.
I pored ovih nesavršenih rezultata, Džao Ja, izvršni predsednik kompanije Dip blu, kaže da je test pružio dragocene podatke i iskustvo koji će pomoći kompaniji da identifikuje probleme i nedostatke, te da poboljša performanse i pouzdanost rakete.
Dip blu e istakao da je odluka da proda karte tri godine unapred proistekla iz svesti o složenostima i rizicima u tehnologiji raketa. Kompanija se posvećuje rigoroznim istraživanjima i razvoju, obimnom testiranju i optimizaciji performansi kako bi osigurala da raketa zadovolji najviše standarde bezbednosti.