Banana pričvršćena za zid lepljivom trakom mogla bi da bude prodata za više od milion dolara
Zabava
| Izvor: Beta-AP
| 18.11.2024
|
access_time
21:00
Reč je o umetničkom delu "Komičar" italijanskog umetnika Mauricija Katelana, koje je debi imalo 2019. na izložbi Art Bazel Majami Bič, gde je postalo senzacija o kojoj se mnogo raspravljalo.
Dok su se neki pitali da li je reč o šali ili o komentaru o stanju u svetu umetnosti, drugi umetnik je skinuo bananu sa zida i pojeo je, posle čega je doneta rezervna banana.
Posetilaca koji su želeli da se slikaju sa delom "Komičar" bilo je toliko mnogo da je ono povučeno sa izložbe, ali su tri njegova izdanja, prema galeriji Perotin, prodata za iznose od 120.000 do 150.000 dolara.
Iako je reč o banani koja u supermarketu košta manje od jednog dolara, vrednost tog konceptualnog umetničkog dela sada se procenjuje na između milion i 1,5 miliona dolara u njujorškoj kući Sotbi, gde će aukcija biti održana 20. novembra.
Direktor kuće Sotbi za savremenu umetnost Dejvid Galperin naziva to delo dubokim i provokativnim.
"Ono što Katelan zaista radi je da okreće ogledalo svetu savremene umetnosti i postavlja pitanja, provocirajući razmišljanje o tome kako pripisujemo vrednost umetničkim delima, šta definišemo kao umetničko delo", rekao je Galperin.
Ponuđači na aukciji neće kupovati ono voće koje je bilo izloženo u Majamiju - te banane su odavno nestale, a Sotbi navodi da je ideja oduvek bila da se voće redovno menja, zajedno sa trakom.
"Ono što kupujete kada kupujete Katelanovog 'Komičara' nije banana kao takva, već sertifikat autentičnosti koji vlasniku daje dozvolu i ovlašćenje da reprodukuje ovu bananu i selotejp na svom zidu kao originalno umetničko delo Mauricija Katelana", kazao je Galperin.
Naslov dela sugeriše da sam Katelan verovatno nije nameravao da ono bude shvaćeno ozbiljno, ali docentkinja Fakulteta umetnosti Univerziteta Kolumbija Kloi Kuper Džons navodi da vredi razmisliti o kontekstu.
"Katelan je premijerno predstavio delo na sajmu umetnosti, koji su posetili dobrostojeći kolekcionari umetničkih dela, što je značilo da će 'Komičar' sigurno dobiti veliku pažnju na društvenim mrežama. To bi moglo da znači da je umetnost predstavljala svojevrsno usuđivanje kolekcionara da ulažu u nešto apsurdno", rekla je Kuper Džons.
Navela je da je rad Katelana "često na raskršću neke vrste humora i duboko sablasnog.
"On prilično često traži načine da nas provocira, ne samo radi provokacije, već i da traži od nas da pogledamo neke od najmračnijih delova istorije i nas samih", kazala je Kuper Džons.
Dodala je da postoji i mračna strana banane, voća čija je istorija isprepletena sa imperijalizmom, radnom eksploatacijom i korporativnom moći.
"Bilo bi teško smisliti bolji, jednostavniji simbol globalne trgovine i svih njenih eksploatacija od banane. Ako 'Komičar' treba da natera ljude da razmisle o svom moralnom saučesništvu u proizvodnji predmeta koje uzimaju zdravo za gotovo, onda je to barem korisnije oruđe ili je bar dodatna vrsta mesta na koje bi se moglo ići", navela je.