Web Analytics
Uskoro odluka o zakonitosti tendera Elektrodistribucije za uslugu očitavanja brojila - BetaRS

Uskoro odluka o zakonitosti tendera Elektrodistribucije za uslugu očitavanja brojila

Ekonomija | Izvor: Beta | 08.01.2025 | access_time 10:40
Uskoro odluka o zakonitosti tendera Elektrodistribucije za uslugu očitavanja brojila
U narednih mesec dana Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki odlučiće da li je zakonito sproveden tender, otvoren 5. oktobra prošle godine, za uslugu očitavanja brojila na kome je Elektrodistribucija Srbije (EDS) od dve pristigle ponude izabrala 12 miliona evra skuplju, preneo je Demostat.

Tender je raspisan ranije nego što je planirano zbog "prevremeno utrošenih sredstava", a procenjena vrednost posla, prema računici EDS-a, iznosila je 3,5 milijardi dinara (oko 30 miliona evra), podsetili su iz Demostata.

Tenderska komisija je prednost dala konzorcijumu, na čijem je čelu Agencija za privremeno zapošljavanje "Montop HRS", koja je u prethodnih nekoliko godina bila jedini ponuđač, a "pokrivala" je područje Vojvodine i polovine centralne Srbije.

Kako piše Demostat, stručnjaci tvrde da je u prethodnim poslovima sa EDS-om konzorcijum upisao stanje tek oko 70 odsto brojila (standard je 99 procenta) što je EDS-u, samo zbog neostvarene naplate, prouzrokovalo umanjene prihode od 50 do 60 miliona evra mesečno.

Cena koju je "Montop HRS" ponudio bila je 5,37 milijardi dinara ili 45,88 miliona evra, a pojedinačno, prosečna cena po očitanom brojilu iznosila bi 95 dinara.

Drugu ponudu dao je konzorcijum na čijem je čelu preduzeće "Đerdap usluge", a iznosila je 3,92 milijarde dinara ili 33,5 miliona evra, odnosno 69,99 dinara po mernom uređaju.

Vlasnik "Montopa HRS" je Marko Bosanac, koga pokrajinski mediji označavaju kao kontroverznog biznismena i istaknutog naprednjaka, u brojnim poslovima sa državnim i javnim preduzećima, podsetili su iz Demostata.

Dodaje se da su članice konzorcijuma firme takođe bliske Srpskoj naprednoj stranci (SNS).

Tu je Agencija za privremeno zapošljavanje "Laboris HRS", u vlasništvu Biljane Pižurice, zatim "Coopservice BMK", registrovana za usluge redovnog čišćenja zgrada, u vlasništvu italijanske "Coopservice International", dok je četvrta članica "T&M Solutions" čiji su vlasnici dve firme za usluge sistema obezbeđenja, registrovane u Dubaiju, preneo je Demostat.

Dodaje se da je ova poslednja takođe poznata po saradnji sa državom jer je, "nakon što se prevozom birača SNS-a istakla tokom decembarskih izbora 2023. godine", dobila između ostalog, ugovor sa Republičkim fondom za zdravstveno osiguranje koji joj je poverio uslugu pripreme bolničke hrane, a potom i 40 miliona evra vredan posao održavanje higijene nekoliko najvećih zdravstvenih ustanova u Srbiji.

Konzorcijum je registrovao i dva podizvođača, "Inter safe buziness" i Agenciju za privremeno zapošljavanje "IKP sistem".

Drugi konzorcijum predvodilo je preduzeće "Đerdap usluge", ranije u sastavu Elektroprivrede Srbije, već dve decenije sa gotovo 1.500 zaposlenih radi remonte i održavanje šest hidrocentrala, uključujući "Đerdap" 1 i 2.

U konzorcijumu je i Agencija za privremeno zapošljavanje "Work and care" koja je, kako je navedeno, u prethodnoj "podeli karata" bila deo tima sa "Montopom".

"Đerdap usluge" su se žalile na odluku tenderske komisije, ali su naveli da nijedan argument nije uvažen pa se preduzeće obratilo i Republičkoj komisiji za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, dok najavljuju i krivične prijave protiv pet članova tenderske komisije i direktorke EDS-a.

Kako je preneo Demostat, jedan od spornih uslova koji je postavljen u tenderu EDS-a bio je da firma koja učestvuje mora da ima najmanje tri miliona očitanih brojila tokom tri godine koje prethode tenderu, pri čemu u jednom mesecu najmanje milion očitanih uređaja.

Taj uslov mogle su da ispune samo firme koje su do raspisivanja tendera već radile na očitavanju brojila, a radio je samo "Montop" i "prijateljske firme".

Sve druge koje bi po kapacitetima mogle da učestvuju na tenderu, tim uslovom su eliminisane, ocenio je pre dve godine i državni revizor, ali stvari se nisu promenile, podsetio je Demostat.

"Tenderska komisija EDS-a ponudu 'Đerdap usluga' osporila je tvrdnjom da Agencija 'Work and care', koja je sada u konzorcijumu sa "Đerdap uslugama", iz posla po prethodnom tenderu kada je nastupala sa 'Montopom', nije imala više od milion očitavanja u jednom mesecu iako ispostavljene i plaćene fakture dokazuju suprotno. Komisija EDS-a, međutim, tu dokumentaciju nije uvažila, isključila je 'Đerdap usluge' i dodelila ugovor izabranom ponuđaču i to po ceni koja je za 1,35 milijardi veća", kazao je za Demostat advokat koji zastupa konzorcijum "Đerdap usluge", Duško Popović.

U zahtevu za zaštitu prava koji je predat Republičkoj komisiji, u koji je Demostat imao uvid, "Đerdap usluge" i "Work and care" napominju da su u okviru tražene dokumentacije koja dokazuje radno angažovanje najmanje 4.000 osoba, dostavili, između ostalog, i 3.384 ugovora o delu, ali im je komisija EDS-a to osporila jer ne sadrže dokaze o školskoj spremi.

"Školska sprema nije obavezan deo ugovora o delu, niti je u uslovima tendera jasno naznačeno da traže dokaze o najmanje trećem stepenu stručne spreme. Međutim, proveravajući dokumentaciju ponuđača, Komisija je propustila da utvrdi da je firma izabranog konzorcijuma, neposredno pred istek roka za podnošenje ponuda, menjala podatke o zaposlenima u Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja", istakao je Popović.

Jedan od uslova bilo je i osiguranje, na koji su "Đerdap usluge" odgovorile dostavljajući polisu osiguranja od opšte odgovornosti za obavljanja delatnosti na iznos od 350 miliona dinara, na isti iznos je polisu dostavio i konzorcijalni partner.

Polise izabranog konzorcijuma, naveo je Popović, delimične su i neadekvatne što su "Đerdap usluge" obrazložile u žalbi.

Kako je objasnio, tako kod firme "Coopservice BMK", polisa pokriva štetu nastalu isključivo iz usluge održavanja higijene – čišćenja objekata za šta je i registrovana, dok kod "T&M Group" polisa garantuje naknadu štete nastale iz delatnosti usluge sistema obezbeđenja i privatnog obezbeđenja, što je njena osnovna delatnost.

Sumnja se i u ISO sertifikate nosioca izabranog konzorcijuma "Montopa" jer se ni skeniranjem QR koda ne dobijaju podaci na šta se odnosi, a neobično je i to što ga je izdala rumunska podružnica grčke firme – na srpskom jeziku iako u ima dosta domaćih kompanija koje od Akreditacionog tela Srbije imaju ovlašćenje da izdaju sertifikate, preneo je Demostat.

"Đerdap usluge" su u žalbi od Republičke komisije tražile da se poništi odluka o izboru ponuđača, a tender vrati u fazu stručne ocene ponuda.

Najavili su i da će se u daljoj borbi obratiti i Upravnom sudu ukoliko to bude potrebno.

U međuvremenu, EDS je proceduru javne nabavke zaustavila, a do nove odluke o dodeli posla brojila će se, rekli su za Demostat, očitavati "prema prema postojećem okvirnom sporazumu jer predviđena sredstva nisu utrošena".

S obzirom na to da je jednoj od članica prethodnog konzorcjuma istekla bankarska garancija, a ona nije ušla u novi konzorcijum, "važeći okvirni sporazum pokriven je bankarskom garancijom koju je dala firma 'T&M Group', jedna od članica konzorcijuma koji očitava brojila", naveli su iz EDS-a, preneo je Demostat.

Na pitanje zašto je tenderska komisija dala prednost skupljoj ponudi u EDS su naveli da "postupak ima za cilj zaključivanje okvirnog sporazuma i to je jasno i precizno naglašeno u konkursnoj dokumentaciji i u odluci o zaključenju okvirnog sporazuma. Okvirni sporazum se zaključuje na procenjenu vrednost i više od toga ne može da se potroši u toku njegove realizacije, a ponuđena cena služi samo za rangiranje ponuda".

Ukazali su i da je u Zakonu o javnim nabavkama navedeno da "naručilac može da dodeli ugovor ponuđaču čija ponuda sadrži ponuđenu cenu veću od procenjene vrednosti javne nabavke".

Na pitanje Demostata da li uslov da učesnik na tenderu mora da ima iskustvo u očitavanju bar milion brojila u jednom mesecu favorizuje samo učesnike koji su i do sada obavljali tu uslugu, a eliminiše sve druge firme koje bi imale kapacitet da odrade taj posao, iz EDS-a su naglasili da je "iskustvo kao jedan od uslova određeno u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama prema članu 114, jer je nemoguće da se posao očitavanja brojila dodeli ponuđaču bez potrebnog iskustva".

Advokat koji zastupa konzorcijum "Đerdap usluge" Duško Popović podseto je da se ta usluga tek nekoliko godina ugovara kroz nabavku, da pri prvoj nabavci nijedan ponuđač nije imao iskustvo, te je stoga nejasno kako je dodeljen prvi ugovor kada nijedan ponuđač nije ispunjavao taj uslov, a zbog čega su "Đerdap usluge" u žalbi i osporile ovaj stav EDS-a.

"Nejasno je i koja je razlika, na primer, između 500.000 i milion očitanih brojila, kada je organizacija takva da je za veći broj očitavanja potrebno samo angažovati više izvršilaca. Treba napomenuti da se za kadrove koji izvršavaju uslugu zahteva treći stepen stručne spreme, ali ne i dodatno stručno znanje ili iskustvo", kazao je on.

Dodao je da naručilac ne proverava iskustvo kadrova koji obavljaju posao iz javne nabavke, pa je upravo iz tog razloga i moguće da prihvate da očitavanje vrše lica bez ikakvog iskustva u tom poslu.

"Obaveza naručioca je bila da istraži tržište i pokuša da obezbedi konkurenciju. S obzirom da je EDS jedini kupac ove usluge, te da joj je poznato stanje na tržištu, smatramo da propisani uslov ne obezbeđuje konkurenciju, već upravo suprotno, isključuje konkurenciju", naglasio je Popović i dodao da je uz sve to, okvirni sporazum vremenski istekao, pa je po mišljenju "Đerdap usluga", naručioc izvršio prekršaj.

On smatra i da tvrdnja EDS-a da ponuđena cena služi samo za rangiranje ponuda nije tačna.

"Ponuđena cena je suma predviđenih količina i jediničnih cena, a plaćanje se vrši prema ugovorenim jediničnim cenama i realizovanim količinama", kazao je Popović.

Prema njegovim rečima, prihvaćena cena je 22 odsto (i jedinična i ukupna) veća od cene na osnovu koje je utvrđena procenjena vrednosta, što znači da će EDS, za istu uslugu plaćati 22 odsto veću cenu od planirane.

"Ovo dalje znači da će sredstva iz okvirnog sporazuma (3,5 milijardi dinara) da traju manje od predviđena 24 meseca, odnosno biće potrošena za 19 meseci, što znači da će naručilac morati da ranije nego što je planirano obezbedi dodatna sredstva za ove namene", zaključio je Popović, preneo je Demostat.

Teme