Web Analytics
Kina kritikovala američku zabranu kineske tehnologije u vozilima - BetaRS

Kina kritikovala američku zabranu kineske tehnologije u vozilima

Tehnologija | Izvor: Beta-AFP | 15.01.2025 | access_time 14:40
Kina kritikovala američku zabranu kineske tehnologije u vozilima
Peking je danas saopštio da se "oštro protivi" američkoj zabrani prodaje vozila koja imaju kinesku "smart tehnologiju" za povezivanje na internet i druge founkcije, rekavši da je argument SAD da time štite svoju bezbednosti "bez ikakvog osnova".

Vlada SAD je u utorak odlučila da postepeno zabrani prodaju vozila koja sadrže kinesku ili rusku tehnologiju, kako u pogledu komponenti tako i softvera, s obzirom na to da bi mogla predstavljati rizik po državnu bezbednost.

Odluka je doneta posle javne istrage koju je Ministarstvo trgovine pokrenulo krajem septembra, završene objavljivanjem novih pravila čiji je cilj "osiguranje lanca snabdevanja vozila od spoljnih pretnji".

Savremena vozila imaju kamere, mikrofone, geolokacijske sisteme i druge tehnologije povezane sa internetom, rekla je američka sekretarka za trgovinu Đina Raimondo.

"Današnji automobili nisu samo čelik na točkovima, oni su kompjuteri", dodala je ona.

Predstavnik Ministarstva spoljnih poslova Kine Guo Điakun je danas rekao da "Kina poziva Sjedinjene Države da prestanu da preterano generalizuju koncept državne bezbednosti i prekinu nerazumno potiskivanje kineskih kompanija".

"Takve prakse narušavaju ekonomsku i trgovinsku saradnju između preduzeća, krše principe tržišne ekonomije i fer konkurencije", rekao je on i dodao da se Peking toime "oštro protivi".

Američka zabrana će se postepeno uvoditi od 2027. za softver, a od 2029. za opremu.

"Kina nastoji da dominira budućnošću auto industrije", rekao je američki nacionalni ekonomski savetnik Lael Brainard, dodavši da vozila u koja je ugrađena visoka tehnologija mogu dovesti do "zloupotrebe" osetljivih podataka.

Po novom pravilu, čak i ako je vozilo s hardverom i softverom za povezivanje s interentom i sistemom za autonomnu vožnju, i napravljeno u Sjedinjenim Državama, ali s "vezom" s Kinom ili Rusijom, neće ih biti moguće prodati ga u SAD.

Nijedan takav kineski automobil se još ne prodaje u Sjedinjenim Državama, ali tamo neke takve automobile proizvedene u Kini prodaju neki zapadni proizvođači, kao što su švedska grupa Volvo koja je pod kontrolom kineske kompanije Geeli, zatim i Polstar, Bjuik (GM grupa) i Linkoln (podružnica Forda).

Američki proizvođač Tesla takođe u Kini proizvodi električna vozila za izvoz.

Kineski gigant BYD prodaje autobuse u Kaliforniji, ali oni još nisu pogođeni zabranom.

Nova pravila za komercijalna vozila kao što su kamioni i autobusi očekuju se "u bliskoj budućnosti", saopštilo je Ministarstvo trgovine SAD.

Kina je danas najavila "neophodne mere" da "odlučno odbrani svoja legitimna prava i interese".

Sankcije i povećanja carina na kineski izvoz predstavljaju jedan od glavnih izazova spoljne trgovine Kine, stuba nejnog ekonomskog rasta.

U decembru je Kinesko udruženje proizvođača automobila optužilo Vašington da je "samovoljno izmenio pravila kontrole, ozbiljno ugrozivši stabilnost isporuke američkih čipova", posle trećeg talasa američkih ograničenja usmerenih u sektoru poluprovodnika.

Teme