Zagađenje vazduha i buka u evropskim gradovima i dalje preveliki
Životna sredina
| Izvor: Beta
| 16.01.2025
|
access_time
11:55
"Urbano zagađenje i dalje predstavlja veliku ekološku pretnju zdravlju u EU. Evropski gradovi su previše bučni, a zagađenje vazduha je i dalje previsoko, uprkos poboljšanjima", upozorava se u izveštaju Evropskog revizorskog suda, objavljenom 15. januara.
Sud je saopštio da se problem buke često zanemaruje, a da je procena napretka u smanjenju ove vrste urbanog zagađenja praktično nemoguća, jer članice imaju nedostatke i kašnjenja u monitoringu buke.
Cilj EU, koji nije obavezujući za članice, jeste da se smanji broj ljudi koji su hronično pogođeni saobraćajnom bukom za 30% do 2030. godine, ali Sud procenjuje da to verovatno neće biti moguće.
Procenjuje se da će se u najboljem slučaju smanjiti za 19 odsto, a u najgorem bi čak mogao da se poveća za tri odsto.
"Dugotrajna izloženost prekomernom nivou buke može da štetno utiče na zdravlje i da izazove na primer poremećaj sna, anksioznost, kognitivna oštećenja i probleme mentalnog zdravlja, što za posledicu ima 48.000 novih slučajeva srčanih oboljenja i 12.000 prevremenih smrti u Evropi svake godine", navodi se u saopštenju.
Revizori su ocenili da se kvalitet vazduha poboljšao u celoj EU, ali da zagađenje, posebno azot-dioksidom (NO2) koji ispuštaju automobili i kamioni, ostaje veliki problem.
"S obzirom da će standardi kvaliteta vazduha EU uskoro postati stroži, gradovi EU će morati da pojačaju napore da ispune nove standarde EU ako žele da se približe preporukama Svetske zdravstvene organizacije", ističe se u saopštenju.
Tri četvrtine stanovnika EU živi u urbanim sredinama, a od zagađenje vazduha umre najmanje 250.000 ljudi godišnje, prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu.
Glavni izazovi u postizanju ciljeva, prema oceni Evropskog revizorskog suda, predstavljaju loša koordinacija između organa vlasti, upitna efikasnost mera i otpor lokalnih zajednica.
Revizori su takođe ukazali da zelene zone, u kojima pešaci i biciklisti imaju prioritet nad automobilima, donose koristi lokalnim stanovnicima, ali da povećavaju zagađenost i buku u okolnim ulicama.