Pretvaranje leda i snega u zlato
U Harbinu, glavnom gradu najsevernije kineske provincije Hejlungđiang, nalazi se očaravajuće zimsko čudo prirode.
Ovde su impresivne ledene građevine koje imitiraju znamenitosti iz cele Azije, uzvici oduševljenja sa superdugih ledenih tobogana i zadivljujući pogled sa džinovskog panoramskog točka privukli preko 610.000 posetilaca tokom osmodnevnog praznovanja Prolećnog festivala, koje se završilo 4. februara, piše Sinhua.
Blizu ulaza u Ledeno-snežni svet Harbin, jedno od najpoznatijih zimskih odmarališta, ističe se red džinovskih crvenih slova "Sneg i led su takođe dragoceni resursi".
Ovu izjavu prvi je izneo kineski predsednik Si Đinping pre otprilike devet godina, a ona je preoblikovala sektor leda i snega u zemlji i podstakla izvanredan rast povezanih industrija.
U martu 2016. godine, učestvujući u grupnoj diskusiji sa zakonodavcima iz Hejlungđianga na godišnjoj sednici nacionalnog zakonodavnog tela, Si je istakao značaj korišćenja zimskih resursa provincije. "Bistre vode i zelene planine su dragoceni resursi, a to su i led i sneg Hejlungđianga", rekao je.
Provincija Hejlungđang, koja se graniči sa ledenom Sibirom, poznata je po niskim temperaturama i obilnim snežnim padavinama tokom zime. Sa temperaturama koje ponekad padaju ispod -30 stepeni Celzijusa, glavni grad Harbin nosi nadimak "ledeni grad" Kine.
Vođena vizijom predsednika Sija, provincija je uložila kontinuirane napore da se pozicionira kao svetska destinacija za zimski turizam. Samo prošle godine, Harbin je ugostio 179 miliona posetilaca, a prihodi od turizma dostigli su 231,42 milijarde juana (oko 32 milijarde američkih dolara), što predstavlja rast od preko 30 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Predstojeće 9. Azijske zimske igre, koje se otvaraju 7. februara, predstavljaju najnoviju priliku da se dodatno učvrsti ugled Harbina kao "ledenog grada". Pored toga, zimski sportovi i turizam sve više dobijaju na značaju širom Kine.
Podstaknuti podrškom politike i rastućom potražnjom, očekuje se da će broj turista u kineskim zimskim odmaralištima dostići 520 miliona tokom zimske sezone 2024-2025, dok bi prihodi mogli premašiti 630 milijardi juana, prema najnovijem izveštaju Kineske akademije za turizam.
300 MILIONA LJUDI U ZIMSKIM SPORTOVIMA
Predsednik Si prepoznao je sektor leda i snega u Kini kao ključni ekonomski pokretač, ali i kao važan način za unapređenje javnog zdravlja i fizičke aktivnosti. Kao strastveni ljubitelj sporta, pomno prati razvoj zimskih sportova.
Glavni cilj organizovanja Zimskih olimpijskih igara u Pekingu 2022. bio je da se "angažuje 300 miliona ljudi u sportovima na ledu i snegu" i da se podstakne ubrzani razvoj zimskih sportova u zemlji, rekao je Si Đinping predsedniku Međunarodnog olimpijskog komiteta Tomasu Bahu 2014. godine.
Pre početka ZOI 2022 u Pekingu, Si je obišao pet takmičarskih zona u Pekingu i susednoj provinciji Hebej, gde je razgovarao sa sportistima, građevinskim radnicima i organizatorima takmičenja.
"Krajnji cilj izgradnje sportske velesile i zdravije Kine jeste jačanje fizičke spremnosti naroda, što je i ključni deo kineskih nastojanja da izgradi modernu socijalističku zemlju u svakom pogledu", rekao je Si.
Cilj "300 miliona ljudi u zimskim sportovima" sada je stvarnost, zahvaljujući promociji i popularizaciji sportova na ledu i snegu.
"Ove godine, u našem centru vidimo značajan porast broja ljudi koji dolaze na led, sa godišnjim rastom od oko 15 odsto", rekao je Meng Ćingjou, trener klizanja u zimskom sportskom centru u Harbinu.
Širom provincije, dobro opremljeni objekti i profesionalni treneri na skijalištima privlače nove ljubitelje zimskih sportova iz svih delova zemlje.
U gradu Šuangjašan, popularno skijalište nudi 14 staza različite težine, prilagođene i početnicima i iskusnim skijašima.
"Ovo mi je prvi put da skijam", rekao je Džao Dedžou, turista iz istočne kineske provincije Điangsu. "Isprva sam bio veoma nervozan, ali uz strpljivo vođenje trenera, sada mogu slobodno da klizam po snegu i u potpunosti uživam u uzbuđenju ovog zimskog sporta!", dodao je.
Čak i u delovima Kine sa malo snega, sve više ljudi prihvata sportove na ledu i snegu u zatvorenim objektima. Prema nedavnom industrijskom izveštaju, šest od deset najvećih zatvorenih ski centara na svetu nalazi se u Kini, u gradovima poput Šangaja, Guangdžoua i Čengdua.
EKONOMIJA LEDA I SNEGA
Selo Bejđi nalazi se na krajnjem severu Kine, u oblasti grada Mohe, u provinciji Hejlungđiang. Kao jedno od najhladnijih sela u zemlji, Bejđi ima prosečnu temperaturu ispod nule tokom više od sedam meseci godišnje.
Ovo selo, gde su glavna zanimanja poljoprivreda i ribarstvo, 2015. godine proglašeno je nacionalnim turističkim odredištem najvišeg nivoa, privlačeći sve veći broj posetilaca željnih da dožive njegovu jedinstvenu prirodu i ekstremne hladnoće.
"Turistički resursi ovde su zaista izuzetni", rekao je Si prilikom inspekcijske posete selu u septembru 2023. Tokom obilaska, svratio je u pansion meštanke Si Ruiđuan i razgovarao sa lokalnim stanovnicima.
Naglašavajući značaj turističkog sektora za postizanje visokokvalitetnog razvoja, Si je istakao potrebu za podrškom politici koja će omogućiti da jedinstveni resursi snega i leda donesu veće prihode lokalnom stanovništvu.
U prošlosti su oštra hladnoća i udaljenost terali mnoge meštane da napuste Bejđi. Danas, međutim, upravo ti faktori privlače turiste iz svih krajeva. Sa rastućom popularnošću turizma na snegu i ledu u poslednjih nekoliko godina, klizanje, skijanje i zabavne aktivnosti poput prskanja vode koja se smrzava u kristale postale su glavne atrakcije ovog sela.
"Turisti su nekada dolazili uglavnom leti, ali sada imamo mnogo posetilaca i zimi", kaže Ši, dodajući da nikada nije očekivala da će surova hladnoća postati turistički adut.
Ši se bavi ugostiteljstvom više od deset godina. "Ranije je bilo teško zaraditi i 10.000 juana godišnje. Sada imamo goste tokom cele godine, a u vrhuncu sezone mogu da zaradim više od 10.000 juana za samo nedelju dana", kaže ona.
PREPOROD SEVEROISTOKA KINE
Zahvaljujući procvatu turizma na snegu i ledu, severoistočna Kina dobila je novi privredni zamah. Nekada poznat kao industrijska regija u padu, ovaj deo zemlje dugo se suočavao s teškim ekonomskim tranzicijama i odlivom radne snage.
"Revitalizacije severoistoka Kine" tema je koja se ponavlja se u više poseta Si Đinpinga. Tokom posete 2023. godine, on je istakao važnost razvoja ekonomije snega i leda kao novog pokretača rasta, promovišući celokupan industrijski lanac zimskih sportova, kulture, proizvodnje opreme i turizma.
Pod Si Đinpingovim vođstvom, procvat sportova i turizma na snegu i ledu proširio se iz severoistočne Kine na čitavu zemlju, postajući novi motor nacionalnog rasta.
U Sinđijangu, u prefekturi Altaj, na severozapadu Kine, turizam na snegu i ledu doživljava procvat, a ovo područje postaje jedno od vodećih skijaških destinacija u zemlji. Tokom zimske sezone 2023-2024, Altaj je ugostio oko 4,89 miliona turista, ostvarivši prihod od 5,1 milijardu juana. Ovaj sektor je podstakao gotovo polovinu ukupnog rasta turističkih poseta i prihoda u regionu Sinđijang prošle sezone.
Južne provincije, poput Junana i Sečuana, takođe koriste svoje jedinstvene resurse vezane za snežne visoravni i blizinu jugoistočne Azije kako bi privukle turiste.
INDUSTRIJA OPREME I EKONOMSKI RAZVOJ
Peng Fuvej, visoki zvaničnik Nacionalne komisije za razvoj i reforme, istakao je da se kineski sektor zimskih sportova razvija kroz "dvo-motorni" model, u kojem vodeću ulogu imaju proizvodnja zimske opreme i uslužne delatnosti.
"Kina sada proizvodi širok spektar zimske sportske opreme, od lične opreme do visokotehnoloških mašina za pravljenje snega i uređenje staza. U 2023. godini, prodaja zimske opreme dostigla je oko 22 milijarde juana", rekao je Peng.
Država planira da dodatno podstakne ekonomiju snega i leda kao novi izvor rasta, ciljajući na ekonomsku vrednost od 1.200 milijardi juana do 2027. godine i 1.500 milijardi juana do 2030. godine, prema smernicama koje je prošle godine objavio Državni savet Kine.