Web Analytics
Kineski proizvođači u električna vozila stavljaju natrijumske umesto litijumskih baterija - BetaRS

Kineski proizvođači u električna vozila stavljaju natrijumske umesto litijumskih baterija

Vesti | Izvor: Beta | 02.06.2025 | access_time 14:30
Kineski proizvođači u električna vozila stavljaju natrijumske umesto litijumskih baterija
Kineski proizvođači električnih vozila okrenuli su se proizvodnji skutera sa natrijumskim baterijama, čime prednjače u u korišćenju alternativnih i održivih izvora energije, piše danas Bi-Bi-Si (BBC).

Proizvođači, poput kompanije "Jadea" (Yadea), novu tehnologiju natrijum-jonskih baterija isprobavaju na skuterima sa dva točka, koji izgledom podsećaju na italijanske "Vespe" i prodaju se za oko 400 evra.

Natrijum, koji se koristi za pravljenje ovih baterija, vadi se iz morske soli, a smatra da se da su ove baterije mnogo pogodnije od široko rasprostranjenih litijumskih, koje se nalaze u električnim automobilima i ostalim četvoročkašima i dvotočkašima.

Kineski proizvođači automobila su prvi na svetu u prodaju pustili automobile sa natrijumskim baterijama, iako je njihov uticaj bio mali, a najveći svetski proizvođač baterija, kineski CATL, objavio je nedavno plan za masovnu proizvodnju natrijum-jonskih baterija za teške kamione i automobile za 2025. godinu.

Dvotočkaši su veoma popularno prevozno sredstvo širom Azije, uključujući Kinu, Vijetnam i Indoneziju, a "Jadea" je do sada izbacila tri modela skutera sa natrijumskim baterijama i planira proizvodnju novih modela.  

Kinezi ih, zbog svog izgleda i praktičnosti, nazivaju "mali električni magarci".

U Kini je tokom 2023. godine prodato oko 55 mliona električnih skutera, što je oko pet puta više od ukupnog broja hibridnih, električnih i automobila na gorivo zajedno prodatih u zemlji te godine, pokazuju podaci konsultantske kuće "iResearch" iz Šangaja.

Natrijum-jonska baterija u sebi nosi mnogo manje energije nego nego litijumska baterija iste veličine, što znači da ima manju energetsku gustinu, ali i da vozila sa ovim baterijama ne mogu da pređu velike udaljenosti sa jednim punjenjem.

Ove i litijumske baterije su slične strukture, a glavna razlika je u jonima koji se u njima koriste, odnosno česticama koje se kreću između pozitivnih i negativnih strana baterije, a koje skladište i ispuštaju energiju.

Litijum se danas uglavnom iskopava u Australiji, Kini i Čileu, ali je prerada ovog minerala koncentrisana u Kini, koja drži skoro 60 odsto svetskog kapaciteta za rafinisanje.

Istraživanja o natrijumskim baterijama počela su pre oko 50 godina, kada je u njihovom razvoju prednjačio Japan.

Ipak, kada je japanska kompanija "Soni" (Sony) 1991. godine na svetsko tržište iznela iznela prvu litijumsku bateriju, njen ogroman uspeh je doveo do pauze u razvijanju natrijumskih baterija, dok je za to vreme Kina postala dominantna svetska sila u proizvodnji baterija, zahvaljujući inicijativi vlade.

CATL je izbacio svoju prvu natrijum-jonsku bateriju u julu 2021. godine, usled naglog porasta cene litijuma.

Smatra se da su natrijumske baterije bezbednije od litijumskih, imajući u vidu da su manje sklone pregorevanju, što se u kineskim vozilima pokazalo kao veliki problem tokom prošle godine.

Ipak, neki stručnjaci upozoravaju da je i dalje rano procenjivati sigurnost ovih baterija zbog manjka istraživnaja.

Očekuje se da će natrijum-jonske baterije takođe smanjiti uticaj proizvodnje metala za litijum-jonske ćelije na životnu sredinu, posebno kobalta i nikla, kao teških metala sa negativnim uticajem na okolinu.

Prvi električni automobili sa natrijumskim baterijama izašli su iz fabrika u decembru 2023. godine, a to su bili takozvani mikro automobili.  

Natrijum-jonske baterije još nisu dostigle masovnu proizvodnju i trenutno ne mogu da se takmiče sa litijumskim ni po ceni, ni po funkcionalnosti u četvorotočkašima, tvrde stručnjaci.

Cena natrijum-jonskih baterija trenutno je oko 60 odsto viša od cene litijumskih, ali se očekuje da će se ta razlika smanjiti, navela je Kineska centralna televizija (CCTV).

Teme