Web Analytics
Savet za borbu protiv korupcije: TOK da ispita tokove novca u izgradnji pruge Beograd-Novi Sad - BetaRS

Savet za borbu protiv korupcije: TOK da ispita tokove novca u izgradnji pruge Beograd-Novi Sad

Ekonomija | 05.11.2025 | access_time 15:25
Savet za borbu protiv korupcije: TOK da ispita tokove novca u izgradnji pruge Beograd-Novi Sad
Foto: Beta/Dragan Gojić

Savet za borbu protiv korupcije zatražio je da Tužilaštvo za organizovani kriminal ispita tokove novca, odnosno troškove izgradnje i rekonstrukcije završene deonice pruge Beograd-Novi Sad koji su višestruko uvećani u odnosu na ugovorenu cenu, objavio je danas portal N1.

Zatraženo je da TOK ispita eventualnu krivičnu odgovornost izvođača, podizvođača, podizvođača podizvođača, dobavljača, zbog sumnje da su nestručnim i nesavesnim radom, ili isporukom roba lošeg kvaliteteta, doprineli rušenju nadstrešnice železničke stanice Novi Sad, koja je za posledicu imala pogibiju 16 osoba i tešku povredu sa tragičnim posledicama jedne osobe.

Savet za borbu protiv korupcije dostavio je 27. oktobra Vladi Srbije Izveštaj o nedostajućoj dokumentaciji koja se odnosi na rekonstrukciju i modernizaciju pruge na deonici Beograd - Novi Sad.

Izveštaj je dostavljen i Generalnom sekretarijatu Vlade RS, Vrhovnom javnom tužilaštvu i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

U Srbiji je u poslednjih deset godina pokrenut veliki broj infrastrukturnih projekata u oblasti putne, železničke, sportske i druge infrastrukture. Svi projekti se finansiraju prevashodno iz kreditnih sredstava, dok je u mnogo manjoj meri finansiranje projekata iz sopstvenih izvora, naveo je Savet u izveštaju.

Ukazano je da se prioritet i odabir projekata određuje u užem krugu lica iz vladajuće partije, a široka javna rasprava najčešće izostaje ili, i ako postoji, ne uvažava se mišljenje stručnih lica ako ne pripadaju toj partiji.

Izbor izvođača, kako se navodi u izveštaju, vrši se najčešće na bazi međudržavnih sporazuma bez raspisivanja međunarodnog tendera.

Za izbor podizvođača retko se primenjuje Zakon o javnim nabavkama, ili ako se primenjuje obično se javi jedan ponuđač.

"Za sve projekte prekoračen je ugovoreni rok završetka gradnje, kao i ugovorena cena. Imajući u vidu da se radi o projektima čija se vrednost meri milijardama evra izuzetno je važno da se uspostavi ozbiljna kontrola trošenja javnih sredstava", upozorio je Savet.

U toku izrade izveštaja Savet se susretao sa problemima koji se odnose na nedostajuću dokumentaciju koju određena ministarstva nisu želela da dostave i pored naloga Poverenika za informacije od javnog značaja.

"Problem prikrivanja dokumentacije od strane državnih institucija odjeknuo je u javnosti poslednjih nekoliko meseci kada se desila velika tragedija zbog pada nadstrešnice u železničkoj stanici u Novom Sadu", naveo je Savet.

Ni ogroman pritisak javnosti nije doprineo da, kako je ukazano, potpuna dokumentacija koja se odnosi na trošenje javnog novca na izgradnji i rekonstrukciji brze pruge Beograd- Mađarska granica bude objavljena na sajtu Vlade, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije.

Savet je od nadležnih institucija, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije, tražio podatke o tokovima novca, odnosno troškovima izgradnje i rekonstrukcije železničkih objekata, pojedinačno po izvođačima i podizvođačima, kao i angažovanim finansijskim sredstvima za njihovo plaćanje, za deo pruge Beograd- Novi Sad, koja je 2024. godine puštena u saobraćaj.

"Ni Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili tražene podatke, niti takvi podaci postoje na njihovom sajtu, kao ni na sajtu Vlade Republike Srbije", ukazao je Savet.

Teme

Novo

Društvo

Šta drugi čitaju

IT

Scena