Web Analytics
Švajcarci rekli da za ograničenje reklamiranja duvana - BetaRS

Švajcarci rekli da za ograničenje reklamiranja duvana

Svet | 13.02.2022 | access_time 11:05
Švajcarci rekli da za ograničenje reklamiranja duvana

Švajcarci su danas dali zeleno svetlo na referendumu za zabranu reklama duvana koje dopiru do dece ili adolescenata, pokazuju preliminarni zvanični rezultati potvrdjujući ranije nezvanične projekcije.

Kancelarija savezne vlade saopštila je da je "za" zabranu glasalo 54 odsto glasača, kao i većina kantona. Konačni rezultati se očekuju večeras.

"Jako smo zadovoljni, narod je ipak shvatio da je zdravlje važnije od ekonomskih interesa", rekla je za Frans pres predstavnica Lige protiv raka.

Prema prvim zvaničnim rezultatima Švajcarci su odbili da zabrane eksperimente nad životinjama i ljudima sa gotovo 80 odsto, o čemu su se takodje izjašnjavali.

Švajcarci su već odbacili tri inicijative za tu zabranu, 1985. sa 70 odsto glasova, 1992. sa 56 odsto i 1993. sa 72 odsto.

Švajcarci su prema prvim zvaničnim rezultatima odbacili sa više od 56 odsto i novi zakon koji predvidja dodatne mere podrške za medije, zbog pada prihoda od oglašavanja.

Protivnici tog zakona su ga osudili kao "kradju državne kase", koja čini da mediji postaju zavisni od države i od koga će profitirati velike medijske grupe.

Ali, ocenjuje se da je javno zdravlje danas pobedilo industriju duvana. Švajcarska, gde svaka četvrta osoba puši, do sada je imala vrlo popustljive zakone oko oglašavanja duvana, pre svega zbog vrlo jakog lobiranja najvećih proizvodjača cigareta na svetu koji tu imaju svoje sedište.

Novi tekst predvidja zabranu svih reklama o duvanu koju deca ili adolescenti mogu da vide, na primer u štampi, na plakatama, ili na internetu, u bioskopima, ili tokom demonstracija. Ista pravila se primenjuju i na elektronske cigarete. Reklame koje su upućene samo odraslim, na primer u imejlovima, ostaju dozvoljene.


Švajcarci danas glasaju na referendumu da li će postati prva zemlja koja će potpuno zabraniti medicinske eksperimente nad životinjama, pošto su aktivisti za odbranu prava životinja sakupili dovoljno podrške za takvo izjašnjavanje u zemlji koja ima veliki farmaceutski sektor.


Takodje se glasa o zabrani reklama za duvan, i da li se prihvata novi zakon koji predvidja dodatne mere podrške medijima, zbog pada prihoda od oglašavanja.

Samo inicijativa o duvanu bi mogla da prodje sa očekivanih 63 odsto glasova, iako je strana koja je protiv dobila na snazi tokom kampanje, pokazuje anketa koju je sproveo institut gfs.bern. Ankete ukazuju da predlozi o zabrani eksperimenata nad životinjama i o dotaciji medijima neće proći.

Borba protiv testiranja životinja ojačala je poslednjih godina, ali ankete pokazuju da će Švajcarci odbaciti inicijativu koja predvidja zabranu medicinski eksperimenata nad životinjama i ljudima, kao i uvoz novih lekova razvijenih tim putem.

Švajcarci su odbacili tri inicijative na tu temu, 1985. sa 70 odsto glasova, 1992. sa 56 odsto i 1993. sa 72 odsto.

Čak je i švajcarska Organizacija za zaštitu životinja osudila "radikalne zahteve" nove inicijative. Švajcarska liga protiv eksperimenata nad životinjama se slaže sa tekstom ali uz kritike da zabrana bez razvijanja realnih alternativa i finansijske podrške nije dobra.

Nijedna partija ne podržava zabranu koja bi prema vladi imala teške posledice po pitanju zdravlja, ali i za ekonomiju, u zemlji gde hemijski i farmaceutski sektor predstavlja nešto više od pola izvoza.

Vlasti navode da su švajcarski zakoni medju najstrožim na svetu po pitanju eksperimenata nad životinjama, uključujući testiranje za kozmetičke proizvode.

Švajcarska gde četvrtina stanovnika puši ima vrlo popustljive zakone u toj oblasti posebno zbog vrlo snažnog lobiranja najvećih proizvodjača cigareta na svetu koji tu imaju sedište.

Vlada i parlament smatraju da inicijative idu suviše daleko i predstavljaju tešku povredu slobode trgovine.

U Švajcarskoj reklamiranje duvana je zabranjeno kada se usmeri konkretno na maloletnike, kao i na radiju i na televiziji.

U ovom predlogu želja je da se zabrane sve reklame za duvan koje deca i adolescenti mogu da vide na primer u novinama, na reklamnim plakatama ili preko interneta, u bioskopu ili tokom demonstracija. Isti propisi bi se odnosili i na elektronske cigarete.

Reklamiranje koje je usmereno samo na odrasle, na primer u imejlovima, ostalo bi dozvoljeno.

Teme

Ekonomija

Dnevni evropski servis

Šta drugi čitaju

Kosarka

Zelena Srbija

Hronika

Scena