Idejno rešenje biciklističke staze trasom stare pruge od Beograda do Jadrana dobilo nagradu EGWA
Reč je, kako je u saopštenju navedeno, o transformaciji napuštene železničke pruge trasom starog "ćire" od Beograda preko Užica, Višegrada, Sarajeva, Mostara, Dubrovnika do Herceg Novog i Zelenike.
Projekat su finansirali EU i Fond za Zapadni Balkan (WBF), a nagrada je dodeljena u Rimu.
"Điro di Ćiro", kako su autori projekta nazvali buduću zelenu stazu, predstavlja izuzetan poduhvat formiranja pešačko-biciklističke staze od oko 1.000 kilometara koja prolazi kroz četiri države regiona, spaja desetine gradova, nacionalnih parkova, predela izuzetnih odlika, spomenika pod zaštitom UNESKA i prolazi kroz područje u kojime živi nekoliko miliona ljudi.
Koncept zelenih staza (grenways, viasverde) podrazumeva formiranje staza namenjenih isključivo nemotorizovanom saobraćaju, obično na trasama napuštenih železničkih pruga.
Taj koncept je, kako je navedeno, veoma rasprostranjen u zemljama Zapadne Evrope i Severne Amerike, a postoje desetine hiljada kilometara zelenih staza kojima se kreću milioni ciklo turista.
Dodaje se da su izuzetno popularne jer uglavnom prolaze kroz netaknute prirodne predele, do kojih je nekada bilo moguće doći samo vozom.
"Nakon ukidanja pruga u našem regionu, šezdesetih godina prošlog veka, mnogi predeli i naselja su postali nedostupni. U nekim krajevima, kao na
primer u Hercegovini, to je značilo i odumiranje mnogih naselja. Ovim projektom, oni dobijaju šansu da ponovo ožive, da se razvije lokalna ekonomija kroz prateće usluge za ciklo turiste", navedeno je u saopštenju.
Posebnu atrakciju predstavljaju stare, napuštene železničke stanice, koje ovim projektom dobijaju novu funkciju, uglavnom u svrhe turizma i ugostiteljstva.
Ističe se da su pojedini delovi ove trase već dobili novu ulogu, deo od Užica ka jezeru Vrutci, delovi od Mostara duž Neretve, delovi u Hercegovini (kroz Popovo polje), u Konavlima.
Nekoliko stanica je već pretvoreno u turističke objekte (Užice, Bistrik u Sarajevu, Ravno i Zavala u Hercegovini, Šargan, kao i pretposlednja stanica na trasi, na Škveru u Herceg Novom.
Uskoro se očekuje formiranje koordinacionog tela na nivou četiri države koje bi preuzelo ulogu projektovanja, promovisanja i kompletiranja te zelene staze.
Predlagači projekta, koji ove godine slave 25 godina rada, kao prva NVO za promovisanje biciklizma u Srbiji, imaju za cilj da novu trasu predlože da se uključi u koncept Euro Velo Ruta, koje promoviše i kojima upravlja Evropska biciklistička federacija (ECF), čime bi se značajno povećala atraktivnost i
vidljivost tog projekta.