Fosilizovani zubi pružaju nova otkrića o dinosaurusima u južnoj Kini - BetaRS

Zabava | 27.05.2024 | access_time 16:35
Fosilizovani zubi pružaju nova otkrića o dinosaurusima u južnoj Kini

Fotografija prikazuje fosilizovani zub dinosaurusa (Dong Tianđian/Sinhua)

Kineski naučnici su potvrdili da su četiri velika zuba dinosaurusa otkrivena u provinciji Guangdong pripadala dinosaurusima iz grupe Tyrannosauroidea koja datira od pre 70 do 66 miliona godina, što ga čini najjužnijim fosilnim dokazom ovog taksona u Kini, piše Sinhua .

Četiri zuba se mogu pratiti do Mastrihtske faze, najnovije faze perioda Kasne krede. Tri od ovih primeraka je 2010. godine u gradu Sihui otkrio amater-entuzijasta za fosile koji ih je kasnije poklonio lokalnom muzeju. Drugi zub je pronašao jedan istraživač na gradilištu u glavnom gradu provincije Guangdžou 2020. godine i trenutno se nalazi u kolekciji Univerziteta Sun Jat-sen.

Tri zuba otkrivena u Sihuiju bila su izuzetno dobro očuvana, sa krunama koje prelaze 6 cm dužine, a fragment zuba pronađen u Guangdžou je dugačak 3,3 cm. Međutim, sva četiri fosila su pokazala slične morfološke karakteristike, uključujući nežno nazubljene ivice i glatku gleđ.

Ove karakteristike su u skladu sa onima zuba Tyrannosauroidea i razlikuju ih od onih uočenih kod drugih velikih dinosaurusa mesoždera,navodi se u istraživačkom članku nedavno objavljenom u međunarodnom časopisu Istraživanje doba Krede (Cretaceous Research).

Fosilizovani zubi pružaju nova otkrića o dinosaurusima u južnoj Kini

Fotografija prikazuje fosilizovani zub dinosaurusa. (Fotografija Sing Lida/Sinhua)

Glavni autor Sing Lida, vanredni profesor na Kineskom univerzitetu za geonauke (Peking), rekao je da je Tyrannosauroidea dvonožni predatorski dinosaurus koji pokazuje značajne varijacije u veličini tela, što ga čini dominantnom grupom tokom srednjeg i kasnog perioda Krede. Tyrannosaurus rex, dužine preko 12 metara, predstavlja najveću i najpoznatiju vrstu unutar Tyrannosauroidea.

Međutim, u poređenju sa drugim zubima Tyrannosauroidea pronađenim u Kini, veličine četiri fosila su male.

Istraživački tim se suočava sa poteškoćama u preciznoj proceni dužine tela vlasnika zuba zbog nemogućnosti da se precizno odredi tačna lokacija zuba u ustima.

Konzervativna procena sugeriše da su vlasnici zuba bili dugački najmanje pet do šest metara, kaže Vang Dongao, član istraživačkog tima na Kineskom univerzitetu geonauka (Peking).

Fosilizovani zubi pružaju nova otkrića o dinosaurusima u južnoj Kini

Fotografija prikazuje crtež vlasnika fosilizovanih zuba. (Huang Điali/Sinhua)

Nedostatak podataka o velikim fosilima dinosaurusa mesoždera u južnoj Kini rešen je otkrićem fosilnih zuba, koje "popunjava istaknutu ekološku prazninu za region i proširuje potvrđeni raspon tiranosauroida", naveli su istraživači u studiji.

Zajedno sa prethodnim zapisima o fosilizovanim jajima dinosaurusa pronađenim u regionu, otkriće zuba takođe sugeriše da su razne vrste dinosaurusa napredovale u južnoj Kini pre masovnog izumiranja na kraju perioda Krede, rekao je Sing.