Studija o evoluciji i diversifikaciji kikirikija značajna za praksu uzgoja - BetaRS

Studija o evoluciji i diversifikaciji kikirikija značajna za praksu uzgoja

Zabava | 22.08.2024 | access_time 18:05
Studija o evoluciji i diversifikaciji kikirikija značajna za praksu uzgoja
Poljoprivrednik plevi polje kikirikija u centralnoj kineskoj provinciji Henan, 7. avgusta 2023. (He Vučang/Sinhua)

Međunarodni tim naučnika predstavio je istraživanje evolucione istorije i fenotipske diversifikacije kikirikija, sa implikacijama na praksu uzgoja te biljke, objavila je kineska agencija Sinhua.

Tim su činili istraživači iz institucija kao što su Akademija poljoprivrednih nauka u kineskom Henanu, Univerzitet "Aldo Moro" u italijanskom Bariju i holandski Univerzitet Vageningen. Tim je objavio rezultate istraživanja u međunarodnom naučnom časopisu Nejčur dženetiks.

Dženg Dženg, potpredsednik Instituta za molekularno oplemenjivanje useva pri Akademiji poljoprivrednih nauka u Henanu, rekao je da je kikiriki uljarica koja se gaji širom sveta, ali da događaji koji su doveli do njenog nastanka i diversifikacije nisu do kraja poznati. To je ograničilo eksploataciju i poboljšanje resursa germplazme kikirikija.

Kombinovanjem podataka o sekvencama hloroplasta i celog genoma iz velike kolekcije germplazme, istraživači su otkrili da su dve podvrste kikirikija verovatno nastale usled različitih događaja alopoliploidizacije i pripitomljavanja. Genetski klasteri kikirikija su zatim diferencirani u odnosu na puteve širenja i aktivnosti uzgoja, kazao je Dženg.

Pronalaženjem ključnih gena koji regulišu diferencijaciju podvrsta, naučnici su dobili nukleotide koji su značajno povezani sa fenotipskim osobinama kao što su obrazac cvetanja, navika rasta i težina mahune i semena i sadržaj ulja.

Podaci prijavljeni u ovoj studiji pružaju važan genomski resurs za dalje i brže poboljšanje genetike kikirikija i mogu da doprinesu praksi uzgoja biljaka, dodao je Dženg.