Web Analytics
Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva - BetaRS

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva

Ekonomija | Izvor: Beta | 30.09.2024 | access_time 12:00
Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

Svet će imati dovoljno zaliha glavnih prehrambenih proizvoda tokom ove i naredne godine, iako bi ekstremno vreme, rastuće geopolitičke tenzije, iznenadne promene politike i drugi faktori mogli da preokrenu delikatnu globalnu ravnotežu potražnje i ponude i utiču na cene i globalnu bezbednost hrane, ocenjeno je u novom Izveštaju Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (FAO).

Najnovija publikacija FAO fokusira se i na đubriva.

Autori podsećaju na niz šokova tržišta, uključujući rat u Ukrajini, koji su direktno ili indirektno uticali na primarne hranljive materije kao što su azot, fosfor i kalijum.

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

Rastuće cene prirodnog gasa bile su glavni katalizator, čineći proizvodnju đubriva neekonomičnom, dok su drugi faktori, uključujući troškove transporta i osiguranja, kao i trgovinske mere, takođe uticali na više cene đubriva na svetskom nivou.

Sve to je dovelo do značajnih promena u trgovini đubrivom u prethodne dve godine, a trenutni nivoi trgovine slični su kao i 2021.

U aprilu 2024. cene đubriva, predstavljene korpom cena azota, fosfora i kalijuma, u proseku su iznosile 327 dolara po toni, u poređenju sa 815 dolara u aprilu 2022.

Sa padom cena, obim trgovine đubrivom se vratio na nivo iz 2021.

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

FAO ocenuje da će u narednih šest meseci tržište đubriva biti stabilno, uz poboljšanu dostupnost i pristupačnost tri glavna sastojka.

"Budući šokovi na globalnim tržištima đubriva će verovatno biti određeni razvojem na energetskim tržištima usled geopolitičkih ili drugih uzroka", zaključuje se u Izveštaju FAO.

Ovim povodom o domaćoj proizvodnji đubriva i trendovima na globalnom tržištu razgovarali smo sa Senadom Škripićem, direktorom globalne prodaje mineralnih đubriva u Eliksir grupi (Elixir Group).

Nakon 2023. godine koja je bila izuzetno teška zbog enormnog pada u primeni đubriva i likvidiranja starih zaliha, sezona proleće 2024. je pokazala porast tražnje, a samim tim i stabilnost u prodaji i cenama generalno na svim tržištima. Sa sličnim trendom smo ušli u jesenju sezonu 2024, međutim situacija na tržištu se promenila i značajno je određena sa tri spoljna faktora. Prvi, da je u Evropi zabeležena ogromna suša koja je uticala na prinose i samim tim i likvidnost farmera. Sa druge strane konkurencija posebno iz Rusije je agresivna, što stavlja evropske proizvođače u nepovoljan položaj. I treće, na globalnom planu ratovi koji se vode u Ukrajini i Rusiji i na Bliskom Istoku utiču nepovoljno na cene energenata, porast cena logistike i dužine trajanja transporta (posebno preko Crvenog mora). Nije tajna da većina evropskih proizvođača beleži ogromne gubitke i danas proizvode u manjem kapacitetu, objasnio je Škripić.

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

Prema Škripićevim rečima, Eliksir grupa se dobro nosi sa novonastalom globalnom situacijom na tržištu đubriva, zato što ima odličnu sinergiju svojih timova, počevši od proizvodnje, logistike, nabavke i prodaje. Oni prate tržište, razmenjuju informacije, brzo donose odluke i prilagođavaju se tržištu, što daje dobar rezultat.

"Kao Sektor globalne prodaje svakako smo fokusirani na naše linije proizvoda Supreme i Micro. Prije svega istakao bih kvalitet proizvoda koji se značajno poboljšao primenom inovacija u proizvodnji uvedenih početkom godine. Reč je o drugačijem tehnološkom postupku i dodatnim hlađenjem na kraju procesa. Važno je istaći i da smo cenovno konkurentni evropskim liderima u proizvodnji. Prednost globalne prodaje jeste veliki broj tržišta. Naša iskustva govore da ako na određenim tržištima postoji pad u tražnji, gotovo uvek na nekim drugim tržištima postoji rast tražnje. Ono što je najvažnije je da mi ove šanse prepoznajemo na vreme i iskoristimo ih kroz prisustvo na tržištu. Tako tržišta na kojima smo bili slabije prisutni prošle godine sada maksimalno koristimo (Australija, Tajland, Vijetnam, Tajvan, Indija, Mexico, Liban, Saudijska Arabija, zemlje Centralne Amerike, Poljska, Francuska i druge zemlje), ukazao je direktor globalne prodaje mineralnih đubriva u Eliksir grupi.

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

On je naveo da novi proizvod Rhyzostart, kao i linija Microgranulisanih đubriva, dobro stoje ove godine.

Probna proizvodnja Rhyzostarta je završena i proizvod je plasiran u Poljsku, nakon čega su dobili odlične reakcije i nove upite.

Za druge zemlje će, kako je kazao, sačekati da se završi proces registracije koji može potrajati do dve godine.

"Iz linije Micro (Super Start i Nutriboost) prodaja ide jako dobro na razvijenim tržištima kao što su Argentina, Bolivija, Australija, Turska, Italija, Poljska, Francuska, Nemačka. Raduje nas i prodaja Nutriboosta u zemljama Centralne Amerike gde se primena fokusira na proizvodnju ananasa što je novina i moglo bi se reći da smo pioniri u toj oblasti jer nijedan konkurent do sada nije razvijao ova đubriva na kulturama kao što je ananas. Uspeli smo ove godine i da otvorimo novo tržište za Nutriboost, a to je Čile", istakao je Škripić.

Domaća Eliksir grupa inovacijama osvaja svetsko tržište đubriva
BETAPHOTO/Elixir Group

On je najavio proizvodnju Supreme i mikrogranulisanih đubriva u oktobru i novembru.

"Fkusirani smo da prodamo celokupnu Supreme i Mikro liniju", kazao je on.

Takođe, ocenio je da će ova sezona biti odličan pokazatelj koliko daleko prodaja đubriva može ići, što će uticati na još ambicioznije projekcije za narednu godinu.

"Pred nama su novi projekti od kojih bih istakao APP (amonijum polyfosfat) za koji se uveliko spremamo kroz istraživanje tržišta i njegovu primenu u Evropi i šire. Očekujemo da će fabrika biti puštena u rad u 2026. i uveliko se spremamo za plasman ovog proizvoda na tržištu. Takođe, u fokusu su nam i nove formulacije za Supreme đubriva (na bazi nitrata) kako bi imali veći broj formulacija i bili atraktivniji na tržištu. Uvek rastemo i tražimo nove kupce i nova tržišta. Imamo izuzetno uspešne oglede za Mikrogranule u Estoniji i Azerbejdžanu i očekujemo da će to biti odlična polazna osnova za razvoj ovih tržišta u sledećoj sezoni. U saradnji sa našim agro timom širimo primenu mikrogranulisanih đubriva na ananasu na trzištu Kostarike, zatim radimo na unikatnom receptu primene naših Basic linije+Supreme za tržište Tajlanda, Vijetnama i Malezije (primena na tropskom voću Durian). Imamo ohrabrujuće rezultate i ponosni smo na ove projekte", zaključio je Škripić.

(promo tekst)

Teme