Kina lansirala komercijalnu raketu Liđian-1 Y5 sa 15 satelita
Kina je 11. novembra lansirala komercijalnu raketu nosač Liđian-1 Y5, sa 15 satelita.
Raketa je lansirana u 12.03 po pekinškom vremenu iz pilot zone za komercijalne inovacije u svemirskoj industriji i postavila je u predviđene orbite 15 satelita, uključujući satelite iz serije Đilin-1 Gaofen, Junjao-1, Siguang-1 i satelit za daljinsko osmatranje lansiran za Oman, prenosi Sinhua.
Nosačka raketa Liđian-1 je razvijena od strane kompanije CAS spejs, komercijalne svemirske kompanije osnovane od strane Instituta za mehaniku pri Kineskoj akademiji nauka. Ova serija raketa je prvi put lansirana 7. jula 2022. godine, i do sada je lansirala ukupno 57 satelita kroz pet misija.
Sa dužinom od 30 metara, početnom težinom od 135 tona i potiskom pri lansiranju od 200 tona, Liđian-1 može poslati teret od 1,5 tona u sunčevo-sinhronizovanu orbitu na 500 km ili teret od dve tone u nisku orbitu Zemlje.
Raketa Liđian-1 Y5 koristi zaštitni konus prečnika 3,35 metara, kako bi omogućila dodatni prostor za veće satelite. Konfiguracija zaštitnog konusa može se prilagođavati prema kapacitetu i potrebama prostora za satelite u budućim misijama.
Serija Junjao-1, koja se nalazi na ovoj raketi, sadrži šest satelita projektovanih pretežno za atmosfersko detektovanje i nadzor ekoloških žarišta.
Satelit za daljinsko osmatranje lansiran za Oman koristi veštačku inteligenciju za kalkulaciju svog opterećenja. Inteligentni operativni sistem satelita omogućava obradu i analizu podataka u orbiti, a može se primeniti u detaljnim istraživanjima zemljišta, urbanističkom planiranju, istraživanju šuma i praćenju prirodnih katastrofa.
Ova misija predstavlja prvi slučaj da kineske komercijalne svemirske kompanije pružaju usluge lansiranja međunarodnim korisnicima, što naglašava da je raketa nosač Liđian-1 zvanično ušla na međunarodno tržište komercijalnog svemira, rekao je Ši Sjaoning, glavni projektant rakete.
Ši je istakao da su troškovna efikasnost i pouzdanost proizvoda rakete priznate na međunarodnom tržištu.