CEPROM: Agresivnost, senzacionalizam i mržnja u porastu - medijska realnost Srbije u 2024.
"Osam dnevnih listova i 20 najčitanijih portala u zemlji samo u toku jednog dana objave u proseku 698 tekstova koji sadrže neke od elemenata agresivne komunikacije, govora mržnje i senzacionalizma, što znači da svaki medij prosečno objavi 25 takvih tekstova samo u toku jednog dana", navodi se u istraživanju "Komunikativna agresija u Srbiji 2024." sprovedenom od 1. do 30. septembra.
Rezultati istraživanja, kako se navodi na sajtu CEPROM-a, pokazuju da je u tom periodu od mesec dana, u najčitanijim štampanim i onlajn medijima u zemlji objavljeno 21.638 tekstova sa elementima agresivne komunikacije, govora mržnje i senzacionalizma.
"To je porast od 8,4 odsto u odnosu na 2019. godinu kada je CEPROM sproveo prvo istraživanje komunikativne agresije u Srbiji. To znači da su građani koji se informišu putem najuticajnijih medija u zemlji sve izloženiji svakodnevnoj komunikativnoj agresiji, ali se istovremeno zapažaju i neki potpuno novi trendovi po pitanju načina na koji se agresija i ekstremizmi raznih vrsta praktikuju u medijima", dodaje se u istraživanju.
Najveće promene u periodu od pet godina, kako navodi CEPROM, zabeležene su po pitanju medijskog etiketiranja i tekstova sa elementima govora mržnje.
"Tako je etiketiranje upotrebom termina 'izdajnik' danas prisutno čak četiri i po puta manje u odnosu na 2019. godine, termin 'Šiptar' koristi se skoro tri puta manje, dok se najmanji pad iz kategorije posebno problematičnih izraza beleži u slučaju termina 'Ustaša' i iznosi 14 odsto", piše u izveštaju.
CEPROM dodaje i da se istovremeno uočavaju i dva suprotna trenda - neke forme etiketiranja koje su 2019. godine bile zastupljene u znatno manjem obimu, danas se koriste neuporedivo intenzivnije, poput termina "strani plaćenik", čija je upotreba u medijima u periodu od pet godina u porastu za više od sedam puta.
"Još indikativnija je pojava novih oblika etiketiranja, tačnije termina koji su 2019. godine bili veoma retko u upotrebi, ali su u ovogodišnjem istraživanju detektovani u velikoj meri. Među takvim terminima 'bolesnici' su ubedljivo na prvom mestu sa čak 1.227 tekstova u kojima se pojedinci ili grupe etiketiraju na ovaj način, slede 'nacisti' sa 638 tekstova, 'psihopate' sa 148, 'izopačeni' sa 58 i 'srbomrsci' sa 34 teksta", piše u istraživanju.
Istraživanje je pokazalo da u onlajn medijima ima gotovo 13 puta više agresivnosti i senzacionalizma, odnosno da su tekstovi sa elementima agresivnosti, senzacionalizma i govora mržnje dominantno prisutni u onlajn medijima.
CEPROM dodaje da je u analiziranom periodu (20.050 tekstova), 92,66 odsto sa elementima agresivnosti, senzacionalizma i govora mržnje bilo u onlajn medijima, dok je u dnevnoj štampi objavljeno 7,34 odsto (1.588 tekstova).
"Dodatan problem za ovaj podatak predstavlja praksa u kojoj se agresivnost u onlajn medijima neuporedivo brže širi na korisnike, tako da su negativni efekti vidljivi gotovo momentalno. Konkretnije rečeno, reagujući na takve medijske sadržaje korisnici dodatno intenziviraju agresivnost i mržnju u onlajn prostoru surovim komentarima koje ostavljaju na sajtovima datih medija i društvenim mrežama, izazivajući posledično slične reakcije drugih", navodi se u istraživanju.