Njihova ponuda otvorena je 10. januara, odluka o dodeli ugovora doneta je juče, a objavljena je danas.
Novosadski FTN i Institut za ispitivanje materijala izabrani su u pregovaračkom postupku, na poziv Insfrastrukture železnice Srbije.
Poziv za izradu Elaborata o oceni stanja zgrade Železničke stanice objavljen je u decembru prošle godine.
Izabrani ponuđači su prihvatanjem posla preuzeli odgovornost za proveru statičke stabilnosti zgrade, posle pada nadstrešnice i pogibije 15 građana, 1. novembra prošle godine.
Grupa ponuđača izabrana je, kako je navedeno, u pregovaračkom postupku - zbog hitnosti.
Procenjena vrednost ponude bila je 30 miliona dinara, a ugovorena cena izrade elaborata je 29,9 miliona dinara, bez poreza na dodatu vrednost (PDV).
U Odluci o dodeli ugovora piše da su FTN i Institut ponudili ekonomski najprihvatljiviju cenu.
Pored FTN, poziv je bio poslat i privatnoj kompaniji "Mašinoprojekt kopring" iz Beograda, a naknadno i Građevinskom fakultetu u Beogradu.
Prethodni pregovarački postupak, objavljen 27. novembra prošle godine, propao je 18. decembra jer se na njega nije odazvao niko, zbog čega je Infrastruktura železnice bila prinuđena da objavi novi poziv.
Tada su ponude, takođe bile dostavljene FTN u Novom Sadu i privatnoj kompaniji "Mašinoprojekt kopring" iz Beograda.
Niko od njih, međutim, u tom trenutku nije želeo da preuzme odgovornost za proveru konstruktivne bezbednosti zgrade.
Ministarstvo građevinarstva tražilo je hitnu proveru statičke stabilnosti zgrade, neposredno posle pada nadstrešnice.
Oba poziva poslata su po nalogu Ministarstva građevinarstva, koje je tražilo hitnu proveru statičke stabilnosti zgrade.
Taj objekat bi mogao da predstavlja neposrednu opasnost za bezbednost ljudi, drugih objekata, saobraćaja i životne sredine, zaklčilo je Ministarstvo u Rešenju o zatvaranju gradilišta na objektu stanične zgrade, donetom neposredno posle pada nadstrešnice.
Prema analizi dokumentacije i istraživanju Insajdera, objavljenim u emisiji "Hronologija pada", nadstrešnica ne bi pala da je, u skladu sa zakonom, bio pronađen originalni projekat zgrade iz 1964. godine na vreme, ili da je urađen elaborat o stanju zgrade pre njene rekonstrukcije.
Uprkos tome, Saobraćajni institut CIP u idejnom projektu samo konstatuje da arhivski projekat nije pronađen, što se potvrđuje u svim narednim projektima.
Narednu kontrolu projekat prolazi pred Revizionom komisijom Ministarstva građevinarstva, koju čine stručnjaci, ali ni oni ne konstatuju problem i ne traže neophodnu dokumentaciju, već potvrđuju da je sve u redu.
Problem nije, kako je naveo Insajder, konstatovala ni tehnička komisija koju je angažovao izvođač, konzorcijum dve kineske firme.
Uprkos svemu, rekonstrukcija se sprovodi u dva navrata od 2022. godine, a tokom radova na zgradi ni izvođač, ali ni firma "Ežis", angažovana za nadzor radova ne uočavaju konstruktivne nedostatke na vezama između nadstrešnice i krova.
Nadstrešnica je inače predstavljala kontrateg krovu, odnosno težinsku potporu koja sprečava njegovo uleganje, što je 1964. godine u vreme izgradnje stanične zgrade, bilo inovativno arhitektonsko rešenje.
Međutim, dokumentacija do koje je došao Insajder pokazuje i da zgrada decenijama nije adekvatno održavana, niti je kontrolisana njena bezbednost.