BIRN: Srbija godinama bez obaveznog zakonskog plana radova na železnici
Društvo
| 23.01.2025
|
access_time
10:35
Foto:Beta/Dragan Gojić
Nacionalni program železničke infrastrukture, krovni dokument u skladu sa kojim se dalje donose planovi izgradnje, rekonstrukcije i održavanja železnice, ali i podnose izveštaji o izvršenim radovima, istekao je 2021, za vreme premijerskog mandata Ane Brnabić, a ni njen naredni kabinet, ni kabinet Miloša Vučevića, nisu usvojili novi program, iako je donošenje ovog programa zakonska obaveza Vlade Srbije, objavio je danas portal Balkanske istraživačke mreže (BIRN).
Nacionalni program železničke infrastrukture je dokument kojim je Vlada Srbije obavezna da popiše stanje železnica u zemlji i definiše planove za održavanje, rekonstrukciju i izgradnju novih pruga, podsetili su iz BIRN-a.
Dodaje se da se Nacionalnim programom Vlada određuje šta su prioritetni radovi, odakle će se i koliko oni plaćati i kojom dinamikom će se obavljati.
Donošenje Nacionalnog programa propisano je Zakonom o železnici 2013. godine, a četiri godine kasnije je i usvojen ovaj program za period od 2017. do 2021. godine.
Među planiranim radovima, kako se navodi u Nacionalnom programu, bili su i radovi na železničkom Koridoru 10b i delu pruge između Beograda i Novog Sada, za koje tada još uvek nisu bila obezbeđena ni finansijska sredstva.
Skupština Srbije usvojila je novi Zakon o železnici u maju 2018, a obaveza Vlade Srbije da donosi ovaj program je ostala.
Zakonski, a na osnovu Nacionalnog programa Vlade Srbije, preduzeće Infrastruktura železnice Srbije trebalo bi da godišnje pripremi programe izgradnje, rekonstrukcije i održavanja železničke infrastrukture.
Pretragom javno dostupne dokumentacije ti programi nisu uočljivi, tako da je pitanje i na osnovu čega je, ali i da li ih je ta firma radila na godišnjem nivou, naveli su iz BIRN-a.
Po zakonu bi ova državna kompanija trebalo dva puta godišnje da podnosi nadležnom ministarstvu izveštaj o sprovođenju godišnjeg programa, a ministarstvo da jednom godišnje izveštaj podnosi Vladi Srbije.
Ukazano je i da je po Nacionalnim programom, koji je istekao 2021. godine, bila je predviđena modernizacija pruge Beograd – Novi Sad – Subotica – granica Mađarske, koja bi omogućila brzinu vozova do 200 kilometara na sat, kao i unapređenje efikasnosti glavnih čvorova – Beograda, Niša i Novog Sada.
Iz BIRN-a su podsetili da je rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu počela 2021. godine, a rekonstruisanu stanicu su prvo 2022. godine otvorili predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban, a zatim ponovo u julu 2024. pokrajinska premijerka Maja Gojković i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
Nekoliko meseci kasnije, 1. novembra, nadstrešnica na stanici je pala nekoliko minuta pre podneva i ubila na licu mesta 14 osoba, dok je jedna preminula kasnije u bolnici.
Teme
Društvo
Novo
Dnevni evropski servis
Šta drugi čitaju
Scena
Film Emilija Perez dobio 13 nominacija za Oskara
pre 18 minuta
Dogodilo se
Na današnji dan 23. januar
pre 6 sati