Centar za evropske politike: Samo Komisija za zaštitu konkurencije može da utiče na cene u Srbiji
Ekonomija
| 21.02.2025
|
access_time
12:55
cep.org.rs
Centar za evropske politike ukazao je danas da su oblici samoorganizovanja potrošača u Srbiji, kao što su nedavni bojkot kupovine u trgovinskim lancima, pokušaji da se utiče na krupne tržišne aktere u nedostatku akcije nadležnih institucija.
Taj centar, kao koordinator Radnih grupa Nacionalnog konventa o EU (NKEU) za poglavlja 8 – Zaštita konkurencije i 28 – Zaštita potrošača, naveo je da je problem izuzetno visokih maloprodajnih cena određenih proizvoda u Srbiji, enormno velikih u odnosu na prosečna primanja potrošača ili čak u odnosu na mnogo razvijenija tržišta evropskih zemalja, posledica, pre svega nesumnjivo prisutnih poremećaja konkurencije na tržištu.
Ukazano je da Komisija za zaštitu konkurencije ne primenjuje nikakve mere iz svoje nadležnosti kojima bi se uticalo na kartelizaciju velikih trgovinskih lanaca i na druge oblike povrede konkurencije koje su prisutne u lancima nabavke i plasmana proizvoda.
"Jedina aktivnost Komisije na ovom planu je bila pokretanje postupka protiv četiri maloprodajna lanca, praćena medijski atraktivnom akcijom nenajavljenog uviđaja u njihovim prostorijama, u oktobru prošle godine", navodi se u saopštnju Centra za evropske politike.
Ocenjeno je da su zakonska ovlašćenja Komisije za zaštitu konkurencije, uključujući mogućnost određivanja mere zaštite konkurencije u vidu plaćanja novčanog iznosa u visini do 10 odsto od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog na tržištu Srbije, izuzetno velika i jedinstvena u pravnom i institucionalnom sistemu Srbije.
"Ova sankcija bi na primeru samo jednog od četiri trgovinska lanca u tom postupku mogla da iznosi i do 15 milijardi dinara, što ukazuje na njenu težinu i mogućnost uticaja na sve aktere na tržištu, da prekinu postojeće oblike povrede konkurencije i da se suzdrže od takvih radnji", navedeno u saopštenju.
Dodaje se da su takve korektivne mere jedini efikasan način da se utiče na prekid aktuelne prakse beskonačnog rasta maloprodajnih cena u trgovinskim lancima.