Popularnost i etički problemi novog Ghibli trenda na društvenim mrežama
Vesti
| 31.03.2025
|
access_time
14:10
Foto: Mihailo Babić
Društvene mreže Instagram i Iks (ranije Tviter) su, u poslednjih nekoliko nedelja, preplavljene slikama proizvedenim uz pomoć veštačke inteligencije, a koje podsećaju na animacije japanske animacijske kuće "Studio Ghibli".
Ovaj generator, koji fotografije pretvara u ilustracije, odnosno animacije u stilu filmova "Studija Ghibli", pokrenula je kompanija "OpenAI", kreator platforme za veštačku inteligenciju "ChatGPT".
Ljubitelji filmova "Studija Ghibli" su bili prijatno iznenađeni ovim porastom trenda na društvenim mrežama, odnosno filterom na ChatGPT.
Ipak, smatra se da je novi trend na društvenim mrežama direktno protivan vrednostima i filozofiji ovog studija i jednog od njegovih osnivača Hajaa Mijazakija, piše Forbs (Forbes).
Foto: unsplash.com
Smatra se da ovaj trend ističe etičku zabrinutost u vezi sa alatima veštačke inteligencije obučenim za kreativna dela zaštićena autorskim pravima, kao i šta to znači za budućnost umetnika.
Mijazaki već godinama osuđuje korišćenje veštačke inteligencije, a njegovu kritiku često prihvataju kritičari tehnologije i umetnici koji se protive novom trendu.
Stil "Ghibli" animacija, odnosno njegova uverljiva imitacija, sada je dostupan kao generativni filter i mogu besplatno da ga koriste svi korisnici "ChatGPT".
Iako korisnici društvenih mreža uveliko eksperimentišu sa menjanjem fotografija u različitim stilovima crtanih filmova, poput "Saut Parka" (South Park), "Rik i Mortija" (Rick and Morty) i "Simpsonovih" (The Simpsons), animacije u "Ghibli" stilu su se pokazale kao najpopularnije.
Iako su filmovi ove animacijske kuće ponekad mračne i turbulentne tematike, njihov rad je takođe poznat i po tihim i kontemplativnim scenama, gde se animirani likovi kombinuju sa ručno crtanim pejzažima i prijatnim, umirujućim prizorima.
Foto: unsplash.com
Trend je inspirisao ljude na menjanje svih vrsta fotografija, od scena iz filmova do pobedonosnih i tragičnih istorijskih događaja.
Mnogi kritičari ovog trenda istakli su da je on "neukusan" i da umanjuje estetsku vrednost ove japanske animacije.
Mijazaki, dobitnik Oskara, režirao je mnoga od najpoznatijih Ghiblijevih dela, poput "Odneseni duhovima" (Spirited Away) i "Moj komšija Totoro" (My Neighbor Totoro), a korišćenje veštačke inteligencije u ove svrhe smatra uvredljivim po posao kojim se bavi.
Mnogi filmovi "Studija Ghibli" naglašavaju važnost življenja u skladu sa prirodom, u čemu su mnogi stručnjaci videli ironiju korišćenja generativne veštačke inteligencije za repliciranje stila.
Ipak, smatra se da će i ovaj trend, kao i mnogi na ovim društvenim mrežama, ubrzo nestati.
Stil "Studija Ghibli" od ranije je apsorbovan u popularnu kulturu, a usponom generativne veštačke inteligencije je sve prisutniji na društvenim mrežama.
Mijazaki je jednom rekao da "nikada ne bi poželeo da ugradi ovu tehnologiju u svoj rad", a "OpenAI" nije odgovorio na pitanje o tome da li ima licencu da ovo radi ili ne, piše agencija Asošiejted pres (AP).
Umetnici tvrde da korišćenje imena "Studio Ghibli" i njegove reputacije kako bi se promovisala veštačka inteligencija predstavlja uvredu za tu vrstu umetnosti i eksploataciju umetničkog rada.