Globalna brodska industrija postigla istorijski sporazum o emisijama
Ekonomija
| 14.04.2025
|
access_time
11:40
Foto: Xinhua/Ahmed Gomaa
Okvir, koji je 11. aprila odobrila Međunarodna pomorska organizacija Ujedinjenih nacija (IMO), odnosno njen Komitet za zaštitu morskog okruženja, prvi je koji kombinuje obavezna ograničenja emisija i određivanje cene ugljenika u čitavom jednom industrijskom sektoru.
Mere bi trebalo da budu formalno usvojene u oktobru 2025, a primena se očekuje do 2027. One će se odnositi na velike prekookeanske brodove koji premašuju 5.000 bruto tona, a koji su odgovorni za otprilike 85 odsto emisija ugljen-dioksida u svetskoj brodskoj floti.
Okvir predviđa dvostruki pristup: globalni standard za brodsko gorivo koji će postepeno smanjivati godišnju emisiju gasova sa efektom staklene bašte i mehanizam određivanja cene ugljenika, po kojem će brodovi s visokim emisijama plaćati naknadu za višak zagađenja.
Ključni deo novog okvira je IMO fond za postizanje nulte emisije, koji će prikupljati prihode od naplate ugljenika i koristiti ih za podršku inovacijama, istraživanjima, infrastrukturi i inicijativama za tranziciju u zemljama u razvoju.
Generalni sekretar IMO-a, Arsenio Dominges, pohvalio je države članice zbog saradnje i posvećenosti tokom pregovora.
"Odobravanje nacrta amandmana na Aneks VI MARPOL konvencije, kojim se propisuje IMO okvir za postizanje nulte emisije, predstavlja još jedan značajan korak u našim zajedničkim naporima da se borimo protiv klimatskih promena, modernizujemo brodarstvo i pokažemo da IMO ispunjava svoja obećanja", rekao je.
MARPOL Aneks VI odnosi se na odredbe Međunarodne konvencije o sprečavanju zagađenja s brodova, koje se posebno bave zagađenjem vazduha. Već uključuje obavezne zahteve za energetsku efikasnost brodova i ima 108 strana potpisnica, što obuhvata oko 97 odsto svetske trgovačke flote po tonaži.
IMO je osnovan 1948. godine sa sedištem u Londonu. Specijalizovana je agencija Ujedinjenih nacija, zadužena za bezbednost i sigurnost pomorskog saobraćaja i za sprečavanje zagađenja mora i atmosfere izazvanog brodovima.