Web Analytics
Globalna brodska industrija postigla istorijski sporazum o emisijama - BetaRS

Globalna brodska industrija postigla istorijski sporazum o emisijama

Ekonomija | 14.04.2025 | access_time 11:40
Globalna brodska industrija postigla istorijski sporazum o emisijama
Foto: Xinhua/Ahmed Gomaa
Nakon višegodišnjih intenzivnih pregovora, postignut je istorijski sporazum o smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte u globalnom brodarstvu, uvođenjem obaveznih standarda za gorivo i mehanizma za određivanje cene ugljenika na nivou cele industrije, prenosi Sinhua.

Okvir, koji je 11. aprila odobrila Međunarodna pomorska organizacija Ujedinjenih nacija (IMO), odnosno njen Komitet za zaštitu morskog okruženja, prvi je koji kombinuje obavezna ograničenja emisija i određivanje cene ugljenika u čitavom jednom industrijskom sektoru.

Mere bi trebalo da budu formalno usvojene u oktobru 2025, a primena se očekuje do 2027. One će se odnositi na velike prekookeanske brodove koji premašuju 5.000 bruto tona, a koji su odgovorni za otprilike 85 odsto emisija ugljen-dioksida u svetskoj brodskoj floti.

Okvir predviđa dvostruki pristup: globalni standard za brodsko gorivo koji će postepeno smanjivati godišnju emisiju gasova sa efektom staklene bašte i mehanizam određivanja cene ugljenika, po kojem će brodovi s visokim emisijama plaćati naknadu za višak zagađenja.

Ključni deo novog okvira je IMO fond za postizanje nulte emisije, koji će prikupljati prihode od naplate ugljenika i koristiti ih za podršku inovacijama, istraživanjima, infrastrukturi i inicijativama za tranziciju u zemljama u razvoju.

Generalni sekretar IMO-a, Arsenio Dominges, pohvalio je države članice zbog saradnje i posvećenosti tokom pregovora.  

"Odobravanje nacrta amandmana na Aneks VI MARPOL konvencije, kojim se propisuje IMO okvir za postizanje nulte emisije, predstavlja još jedan značajan korak u našim zajedničkim naporima da se borimo protiv klimatskih promena, modernizujemo brodarstvo i pokažemo da IMO ispunjava svoja obećanja", rekao je.

MARPOL Aneks VI odnosi se na odredbe Međunarodne konvencije o sprečavanju zagađenja s brodova, koje se posebno bave zagađenjem vazduha. Već uključuje obavezne zahteve za energetsku efikasnost brodova i ima 108 strana potpisnica, što obuhvata oko 97 odsto svetske trgovačke flote po tonaži.

IMO je osnovan 1948. godine sa sedištem u Londonu. Specijalizovana je agencija Ujedinjenih nacija, zadužena za bezbednost i sigurnost pomorskog saobraćaja i za sprečavanje zagađenja mora i atmosfere izazvanog brodovima.

Teme

Novo

Društvo

Šta drugi čitaju

Dnevni evropski servis

IT