UNICEF-ovo istraživanje: Holandija i Danska najbolje zemlje za decu
Na trećem mestu je Francuska, a slede je Portugal i Irska.
"Kod dece u mnogim od najbogatijih zemalja sveta zabeležen je značajan pad akademskog uspeha, posebno osnovnih sposobnosti poput čitanja i matematike, mentalnog blagostanja i fizičkog zdravlja u periodu od početka pandemije kovida-19", navodi se u analizi u kojoj su upoređeni podaci iz 43 zemlje Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) i EU.
Procenjeno je da zbog zatvaranja škola i onlajn učenja deca zaostaju između sedam meseci i godinu dana u odnosu na predviđen tempo razvoja.
U 43 zemlje, procenjeno je da je oko osam miliona petnaestogodišnjaka (oko polovine te starosne grupe) funkcionalno nepismeno i nesposobno za računanje, što izaziva zabrinutost u vezi sa njihovim dugoročnim izgledima.
Ovo je povećanje od četiri procenta u odnosu na 2018. godinu, a procenat je bio najveći u Bugarskoj, Kolumbiji, Kostariki, Kipru i Meksiku, gde je više od dve trećine petnaestogodišnjaka bilo u ovoj kategoriji.
Kada je reč o mentalnom zdravlju, zadovoljstvo dece životom opalo je značajno tokom ovog perioda u 14 od 32 zemlje za koje su dostupni podaci. Japan je bio jedina zemlja koja je zabeležila značajno poboljšanje u ovoj oblasti.
Analiza fizičkog zdravlja pokazuje da su se nivoi prekomerne težine značajno povećali u 14 od 43 zemlje za koje su dostupni podaci, čime se nastavio dugoročni trend.
Uopšteno, izveštaj ukazuje da zemlje sa visokim prihodima mogu imati poteškoća da deci obezbede uslove za dobro detinjstvo i pozitivnu budućnost. Ukazujući na uticaj pandemije na decu, izveštaj upozorava da teško stečen napredak u dobrobiti dece u bogatim zemljama postaje sve ranjiviji na globalne događaje i šokove, poput klimatskih promena.
Izveštaj poziva vlade i zainteresovane strane da preduzmu mere u nekoliko oblasti politike kako bi se rešili problemi sa padom dobrobiti dece, uključujući podršku razvoju veština, uključujući računanje, pismenost i digitalne veštine, kao i socijalne i emocionalne kompetencije.
Dalje se pozivaju vlade da rade na poboljšanju mentalnog zdravlja kroz promociju i prevenciju i pružanje specijalizovanih usluga, kao i suzbijanje nasilja i maltretiranja, kako onlajn tako i oflajn i poboljšanje fizičkog zdravlja osiguravanjem dostupnosti zdrave hrane deci i ograničavanjem marketinga i promocije nezdrave hrane.
Takođe se pozivaju da uključe decu kako bi bolje razumeli njihova iskustva i stavove, te radili na pronalaženju rešenja za unapređenje njihove dobrobiti.