Usporava izgradnja terminala za LNG u Evropi
Vesti
| 30.10.2025
|
access_time
14:20
Foto: Ministarstvo ruradstva i energetike/Danilo Mijatović
Institut navodi da je Nemačka zatvorila ili odložila rad terminala dok je sud u Francuskoj naložio jednom da napusti luku Avr jer više od godinu dana ne radi.
Evropska regasifikacija LNG u 2023. je povećana 13 odsto, u 2024. za osam procenata a ove će godine će porasti za dva odsto, pokazuju ažurirani podaci Instituta.
Do usporavanja izgradnje terminala za LNG u Evropi dolazi u trenutku kada Institut očekuje pad potrošnje gasa za 15 odsto a uvoza LNG na kontinent za 20 odsto između 2025. i 2030.
"Dok se udaljava od uvoza ruskog gasa kroz cevovode, Evropa je instalirala ili proširila 19 LNG terminala od početka 2022. Ipak, niz nedavnih otkazivanja i zatvaranja terminala ukazuje da su evropske zemlje precenile tražnju LNG na kontinentu", rekla je vodeća analitičarka Instituta Ana Marija Jaler-Makarevič.
Dodala je da evropske zemlje koje nastavljaju da grade ili proširuju terminale rizikuju ulaganja u nepotrebnu infrastrukturu jer se energetska tranzicija ubrzava.
Institut navodi da je Evropa ove godine povećala zavisnost od uvoza LNG nakon što je 1. januara zaustavljen priliv kroz ruski gasovod preko Ukrajine.
Zbog rasta tražnje, evropski uvoz LNG povećan je u prvih šest meseci za 24 odsto u odnosu na prvu polovinu 2024. a vodeći isporučilac bile su SAD.
Evropski uvoz ruskog LNG povećan je pak za dva procenta u prvoj polovini godine, što znači da je dostigao rekord za šest meseci, saopštio je Institut.
Kada je reč o EU, u prvih šest meseci njen uvoz ruskog LNG porastao je za sedam procenata u odnosu na isti period godinu dana ranije, naveo je Institut.
Dodaje se da su od početka 2022. do juna 2025. članice EU potrošile na uvoz ruskog gasa iz cevovoda i LNG oko 120 milijardi evra.