Poljska - EU lider u proizvodnji jabuka povećava organske zasade tog voća
Za Poljsku, najvećeg proizvođača jabuka u Evropskoj uniji (EU), koja ima i najveće zasade te voćke u EU na oko 150.000 hektara, novu eru u uzgoju jabuka predstavlja 5.500 hektara organskih voćnjaka, dok je u pripremi još 2.000 hektara za prelazak na organsku proizvodnju.
Jedan od onih koji su se odlučili za organski uzgoj jabuka je i Damjan Kozlovski (Damian Kozlowski), suvlasnik i izvršni direktor "Grupe organik" (Gruppa organic), najveće poljske kompanije za proizvodnju organskih jabuka, koji smatra da se ta proizvodnja za njega i njegove kooperante do sada isplatila, iako u Poljskoj trenutno organski proizvodi čine samo 0,5 odsto ukupne potrošnje, jer su skuplji od konvencionalnih, a u slučaju jabuka cena je čak tri puta veća.
"Oko 90 odsto naše ponude čine organske jabuke i podmirujemo polovinu potreba za organskim jabukama u Poljskoj, ali se bavimo i uzgojem drugih vrsta organskog voća i povrća, a veliki deo izvozimo", kazao je Kozlovski novinarima iz Srbije koji su u okviru programa "Puls Evrope - medijske posete EU" obišli više poljskih institucija i poljoprivrednih proizvođača kako bi kroz primere dobre prakse saznali kako je ova zemlja iskoristila fondove EU i postala jedan od lidera ove privredne grane.
Kozlovski je kazao da je firmu sa partnerom osnovao 2005. kao kompaniju za trgovinu, koja se kasnije bavila i konvencionalno proizvedenim voćem, ali da su pre desetak godina otkrili potencijale organske proizvodnje, nakon pojave novog globalnog trenda - povećane potražnje kupca za zdravom hranom proizvedenom po organskim principima.
"Videli smo potencijal u novim tehnologijama, odlučili da kupimo zemlju, a potom smo ubedili i druge proizvođače, sada naše kooperante, da idu ovim putem", rekao je on, navodeći da se za sada pokazalo da je isplativo raditi samo organske proizvode.
Tako su udružili više od 100 kooperanata da proizvode za njihovu kompaniju.
"U Poljskoj je proizvodnja jabuka u dobroj godini iznosi od četiri do pet miliona tona, od čega su 50.000 do 60.000 tona organske, a naša proizvodnja podmiruje polovinu tog tržišta", kazao je Kozlovski.
Objasnio je da kompanija ima 230 hektara pod organskom jabukom, od čega je 64 hektara u vlasništvu firme, a ostatak su voćnjaci u dugotajnom zakupu.
Istovremeni, njihovi kooperantni imaju ukupno oko 1.500 hektara gde se gaje organske jabuke pod nadzorom "Grupe organik".
Rod iz voćnjaka "Grupe organik" može da iznosi od 8.000 do 10.000 tona organskih jabuka, dok ukupna proizvodnja sa kooperantima doseže i do 25.000 tona godišnje.
Kozlovski je dodao da je kompanija dobijala subvencije i iz budžeta Poljske i iz EU od samog osnivanja.
Prema podacima Ministarstva poljoprivrede Poljske, koje je grupa novinara iz Srbije takođe posetila, ta zemlja je, od pristupanja EU 2004. godine do danas, kroz zajedničku poljoprivrednu politiku od Unije dobila više od 78 milijardi evra, od čega je jedan deo bio od pomoći i proizvođačima jabuka.
Kozlovski je naveo da je i on za novi skladišni prostor sa ULO hladnjačom, koji je vredan šest miliona evra, a koji se nalazi tik uz jednu od plantaža organskih jabuka, u mestu Osiemborov na 70 kilometar od Varšave, iz fondova EU dobio maksimalnih 2,5 miliona evra pomoći za takvu vrstu investicije.
Objasnio je i da u proseku dobije oko 300 evra po hektaru više subvencija za uzgoj organskih jabuka nego neko drugi za konvencionalnu proizvodnju, što znači da ukupno za organsku proizvodnju dobija oko 800 evra po hektaru.
Kompanije trenutno poseduje dva skladišta sa sortirnim linijama, a sa skladištima kooperanata ukupan kapacitet je oko 40.000 tona. Ima i sopstvenu vozni park, trenutno sa deset vozila za isporuku.
Proizvodnja je sertifikovana Global Gap i sertifikatima GRASP i IFS food, a u voćnjacima, kako je kazao Kozlovski, koriste se sistemi zaštite protiv izmrzavanja, zamke za glodare, a služe se i feromonima kako bi smanjili populaciju glodra, kao i virusima koji uništavaju štetne insekte, bez opasnosti po ljude i biljke, uz upotrebu organskog živinskog đubriva, dok su sve lokacije na kojima su voćnaci opremljene meteorološkim stanicama.
Sortiment se sastoji od 12 vrsta jabuka kao što su zlatni delišes, crveni delišes, rojal gala, red princ, ajdared, uz poljske ligol, šampion, topaz.
Kozlovski je naveo da kompanija koristi druge fabrike da preradi svoje voće u sok, pire i voćni koncentrat, odnosno u poluproizvode, a nada se, kako je istakao, da će u budućnosti moći da izgrade i svoju fabriku za preradu voća, takođe uz pomoć fondova EU.
Precizirao je i da pored proizvodnje organskih jabuka "Global organik" proizvodi i druge vrste organskog voća – kruške, šljive, trešnje, borovnice, jagode, malina, aroniju, kao i povrća – krastavac, paradajz, kupus, krompir, luk, šargarepu, cveklu i karfiol, oko 6.000 tona godišnje, a koje se uglavnom proda kupcima u Poljskoj.
Glavno tržište za njihove proizvode su zemlje EU gde deo robe prodaju pod sopstvenim brendom, a delom pod brendom raznih trgovinskih lanaca.
U Poljskoj su glavni konzumenti njihovih proizvoda imućniji sloj stanovništva u urbanim centrima, oni koji žele da se hrane zdravo, kao i porodice sa malom decom.
Kao jedan od probleme u poslovanju naveo je manjak domaće sezonske radne snage.
Kozlovski je kazao da "Grupa organika" trenutno zapošljava 60 ljudi, ali da je u sezoni potrebno i 200 radnika. Uglavnom su to pored Poljaka bili Ukrajinci, ali bilo je i onih iz Kolumbije, Indije i drugih zemalja.
"Radnici su potrebni, jer se pored ostalog jabuke beru ručno, zbog specifičnih zahteva pojedinih klijenata koji ih koriste za proizvodnju hrane za bebe i zbog toga nije dozvoljeno da se kupe sa zemlje", objasnio je on.
Dodao je da kompanija do sada nije imala radnike iz Srbije, ali da je zainteresovana za saradnju sa srpskim proizvođačima organskih jabuka.
Takođe su zainteresovani i za saradnju sa kompanijom pronalazača iz Obrenovca Momčila Kokanovića koji je izumeo tehnologiju vazdušnog beranja jagodičastog voća koje može da zameni i do 70 radnika, a koji omogućava branje zrelih plodova bez oštećenja i nadaju se da bi mogao da napravi i vazdušni berač jabuka.
Kozlovski je kazao da je u tokom 20 godina od ulaska Poljske u EU ekonomija unapređena, ali da sada počinje novi ciklus sa visokim cenama energije u Poljskoj, koje su najvišu u EU, što će, strahuje usporiti privrednin rast, a kao glavni razlog takve situacije je naveo uvođenje ekološke takse na emisiju CO2, kroz CBAM regulativu.
Inače, podaci Nacionalnog centra za podršku poljoprivredi (KOWR), koji su takođe posetili novinari iz Srbije, pokazuju da je Poljsak četvrti najveći svetski proizvođač jabuka.
U 2023. Poljska je izvezla sveže voće u 84 zemlje sveta, a jabuke su činile 73 odsto tog izvoza i našle su se u prodavnicama 77 zemalja.
Poljske jabuke su se, osim na tržištu EU, mogle kupiti i u supermarketima Velike Britanije, Švajcarske, Belorusije, Norveške, Ukrajine, Kazahstana, Mongolije, Kirgistana, Uzbekistana, Vijetnama, Indije, Kolumbije, Egipata, Jordana, Saudijske Arabije, Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Samo od 817.000 tona izvezenih svežih jabuka 2023. godine, poljska je zaradila 402 miliona evra.
I prošle godine Poljska proizvodnja jabuka činila je gotovo 20 procenata ukupne proizvodnje jabuka u EU i iznosila je 3,38 miliona tona.
Jabuka je najpopularniji izvozni proizvod Poljske koji se plasira uglavnom kao sveže ubran plod ili sok, a vodeći je globalni proizvođač i koncentrovanog soka od jabuka.
Koliko je jabuka važna za Poljake, pokazuje i slučaj iz 2014. kada je Rusija zabranila uvoz hrane iz SAD i EU, kao odgovor na sankcije tih zemalja zbog njene uloge u ukrajinskoj krizi, a embargo je teško pogodio poljske voćare, posebno one koji su se bavili uzgojem jabuka.
Nije trebalo mnogo da Poljaci pokažu na koji način čuvaju nacionalno voće.
Poreporuka jednog od ekonomskih novinara da se građani embargu suprotstave tako što će jesti jabuke i piti vino od jabuka, brzo se proširila Poljskom.
Za par dana haštag #jedzjablka (jedi jabuke) postao je najpoznatiji među Poljacima koji koriste društvene mreže, a ljudi su postavljali fotografije na kojima su jeli jabuke da bi pokazali solidarnost sa voćarima.
Embargo je imao uticaj i na rast popularnosti vina od jabuka, koje nakon toga u Poljskoj može da se kupi u gotovo svakoj prodavnici i kafiću, što ranije nije bio slučaj.
Jabuka je bila i zvanična voćka tokom šestomesečnog poljskog predsedavanja EU, u prvoj polovini ove godine.
Poljske jabuke prepoznate su i u registru EU kao proizvod sa zaštićenom geografskom oznakom, što je priznanje koje se daje regionalnim proizvodima najvišeg kvaliteta.