EU primorava teška teretna vozila i autobuse da smanje emisiju CO2
Zelena Srbija
| Izvor: Beta-AFP
| 18.01.2024
|
access_time
17:25
Foto: Beta/DRAGAN GOJIC
Emisije gasova iz teških vozila prodatih od 2030. godine moraju biti smanjene za najmanje 45% u odnosu na 2019. godinu, zatim smanjene za 65% 2035. i 90% 2040. godine, navodi se u tekstu koji su odobrili evroposlanici.
Novi propisi postavljaju specifičan cilj za gradske autobuse koji moraju biti 100% nulte emisije od 2035. godine, sa srednjim ciljem koji predviđa smanjenje od 90% u 2030.
Za teška teretna vozila s motorima na dizel ili benzin, posledica odluke je da je neizbežan prelazak na električni poogon ili vodonik - gorivne ćelije ili motore s modifikovanim sagorevanjem.
Nemački "Dajmler" i švedski "Volvo" su već najavili da će od 2025. masovno proizvoditi vodonične gorivne ćelije za kamione. Svetski broj jedan "Mercedes-Benz Trucks" nedavno je predstavio svoj prvi električni kamion za velike udaljenosti.
Američke grupe "Tesla" i "Nikola" i kineski BID i "Windrose" takođe rade na tome, podstaknuti kod kuće ogromnim planovima subvencija Vašingtona i Pekinga.
Ovo pitanje je ključno za evropske klimatske ciljeve: kamioni i autobusi stvaraju više od 6% ukupne emisije zagađujućih gasova u EU, a četvrtinu emisija iz drumskog saobraćaja.
EU koja ima za cilj neutralnost ugljenika do 2050. godine, već je odobrila prekid prodaje novih putničkih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem 2035. godine.