Demostat: Državno oglašavanje u medijima i dalje 'siva zona'
Predloženi medijski zakoni, koji se od danas nalaze na raspravi u Skupštini Srbije, ne bave se državnim oglašavanjem u medijima, jednim od ključnih elemenata za uspostavljanje fer i transparentnog medijskog tržišta i jednim od preduslova za održivost medija, piše danas istraživačko-izdavački centar Demostat.
Ta oblast redistribucije državnog novca mediijma je i do sada bila u "sivoj zoni" zbog nedostatka jasnog kriterijuma za raspodelu, zbog čega se najviše oglasa i državnih sredstava slivalo podobnim medijima, ukazuje Demostat.
Ocenili su da nepravedna rapsodela državnog novca za oglašavanje može da bude još jedna posledica novog Zakona o javnom informisanju i medijima, jer on predviđa da preduzeće "Telekom" koje je u državnom vlasništvu, i koji je jedan od najuticajnijih i najvećih oglašivača sa ogromnim budžetom, može da bude osnivač ili vlasnik medijia.
Demostat navodi da će Telekom taj budžet usmeravati ka svojim ili bliskim medijima, dok će oni koji su nepodobni, odnosno kritički orijentisani prema vlastima, ostati bez prihoda, "što je put ka ukidanju ionako krhkog medijskog pluralizma".
Taj centar je dodao da država nije izradila sveobuhvatnu analizu relevantnog medijskog tržišta, koje bi trebalo da obuhvati i tržište oglašavanja, kako bi se stekla jasna slika o tome gde su problemi i poremećaji.
"Državno oglašavanje, odnosno oglašavanje organa javne vlasti i privrednih društava koji su u delu ili u potpunosti u državnom vlasništvu, u velikoj meri može da poremeti medijsko tržište, jer se značajno favorizuju određene medijske kompanije", piše Demostat.
U tekstu je ocenjeno i da država i državne firme kroz direktno ili indirektno oglašavanje snažno utiču na medije, koji zbog profita od oglasa, koji su im često jedini način da opstanu, postaju blagonakloni i skloniji autocenzuri ili ostaju bez oglasa.